دیدار نمایندگان حزب مردم بلوچستان واحد نروژ با هیئت اعزامی پارلمان نروژ به ایران

آقای پرویز لاشاری به نمایندگی از طرف حزب مردم بلوچستان ضمن تشکر از دعوت به این جلسه مهم توضیحات اساسی در رابطه با جغرافیای بلوچستان؛ وضیعت امنیتی و پلیسی در بلوچستان؛ وضیعت مردم بلوچ؛ اعدام و سرکوبهای بی شمار رژیم در بلوچستان و مسئله فقر در بلوچستان ارائه دادند.

امروز چهارشنبه 29 آپریل 2015 نمایندگان حزب مردم بلوچستان- واحد نروژ همراه با بخش عظمیی از نمایندگان اپوزیسیون رژیم اسلامی ایران با هیئت اعزامی پارلمان نروژ به ایران که تا چند روز دیگرقرار است راهی ایران شوند دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار آقای پرویز لاشاری به نمایندگی از طرف حزب مردم بلوچستان ضمن تشکر از دعوت به این جلسه مهم توضیحات اساسی در رابطه با جغرافیای بلوچستان؛ وضیعت امنیتی و پلیسی در بلوچستان؛ وضیعت مردم بلوچ؛ اعدام و سرکوبهای بی شمار رژیم در بلوچستان و مسئله فقر در بلوچستان ارائه دادند.
در رابطه با جغرافیای بلوچستان توضیح دادند که” بلوچستان بین سه کشور یعنی ایران؛ پاکستان و افغانستان تقسیم شده. بزگترین بخش بلوچستان اعم به لحاظ جمعتی و سرزمینی در پاکستان قرار گرفته و کوچکترین بخش آن در افغانستان واقع شده. و بخش میانی اش در ایران قرار دارد که موضوع بحث و گفتگوی امروز ماست.”

در رابطه با مسئله امنیتی کردن بلوچستان؛ سرکوب شدید مردم بلوچستان و اعدامهای بی شمار بلوچها توضیح دادند که ” رژیم بزگترین پایگاهای نظامی خود را در بلوچستان دارد و بلوچستان عملا از طریق سپاه و گروه مرصاد که مستقیما زیر نظر رهبر رژیم اسلامی هسند اداره می شود. جوانان بلوچ در سر خیابانها بدون هیچگونه جرمی یا محاکمه ای با شلیک سپاهیان و مرصاد جان خود را از میدهند بدون آنکه کسی جوابگو باشد. تعداد اعدامیان بلوچ وحشتناک است. بلوچها بیشترین اعدامیان را نسبت به جمیعت خود دارند.”
همچنین در رابطه با فقر اطهار داشتند که” رژیم اسلامی ایران بطور سیستماتیک تلاش می کند تا بلوچها را در فقر مطلق نگه دارد و برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری فروگذاری نمی کند. تازه ترین آمار وارقام منتشر شده نشان می دهد که حدود 70 در صد مردم بلوچستان زیر خط فقر زندگی می کنند و 70 در صد از کودکان در بلوچستان دچار کمبود غذایی اند و این خود به نوبه خود این کودکان را بابیماریهای مختلف و مشکلات روحی وروانی دچار ساخته است.”

در پایان آقای لاشاری از هیئت اعزامی خواستند تا این موضوعات را با مقامات رژیم اسلامی ایران در دیدار با آنها مطرح کرده و از آنها بخواهند تا در این مورد جوابگو باشند. همچنین شرکت کنندگان در جلسه از هیئت اعزامی در خواست کردند تا بعد از برگشت از ایران سمیناری را ترتیب بدهند و گزارشی از آنچه که با مقامات رژیم در ایران مطرح کرده اند و جوابی که گرفته اند را به عموم حاضرین در سمینار برسانند.

گزارش از: حزب مردم بلوچستان – واحد نروژ
29 آپریل 2015

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا