راه آهن چابهار مشهد درايستگاه بي پولي/ پشنگ ریگی:اعتبار تخصیص یافته کفاف تجهیز کارگاه را هم نمی دهد

در حالی راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد در پنجمین سال از آغاز اجرای پروژه به سر می برد که با وجود برآورد هزینه 2 هزار میلیاردی تنها 30 میلیارد به آن اختصاص یافته است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، احداث خط آهن مشهد-چابهار به عنوان طولانی ترین خط آهن ایران و جزو مصوبات سفرهای دولت های نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده است که یکی از پروژه های مهر ماندگار بوده و در واقع می بایست تا پایان سال 94 به اتمام می رسید! اما اکنون از 2 هزار میلیارد اعتبار برآورد شده این پروژه تنها 30 میلیارد اختصاص یافته است که پشنگ ریگی عضو کمیسیون عمران مجلس در این خصوص گفت که اعتبار این پروژه کفاف تجهیز کارگاه را هم نمی دهد.

آغاز عملیات احداث در آذر 1389
15 آذرماه سال 1389 بود که در جریان سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به چابهار، طی مراسمی عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار – زاهدان – مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر که مصوب سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان است، آغاز شد. بر اساس اطلاعاتی که در آن زمان ارائه شد، این خط ریلی که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) است، از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر ، خاش ، زاهدان ، نهبندان ، بیرجند ، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق – مشهد متصل می شود و با بهره برداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد. خط آهن چابهار – مشهد 1350 کیلومتر طول، 11 کیلومتر پل و 12 کیلومتر تونل دارد و 3 میلیارد یورو اعتبار برای آن در نظر گرفته شده که از طریق فروش کارخانه های دولتی تأمین می شود. حجم خاکبرداری این پروژه 44 میلیون متر مکعب و حجم خاک ریزی آن 40 میلیون متر مکعب است. طراحی سرعت برای قطارهای مسافربری در این طرح 160 کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری نیز 120 کیلومتر در ساعت است که به این ترتیب مسیر ریلی زاهدان – مشهد حداکثر در مدت زمان 13 ساعت طی خواهد شد. قطار مسیر چابهار – مشهد می تواند بین 3 هزار تا 3 هزار و 500 تن بار را جابه جا کند که این امر موجب پهلوگیری کشتی هایی با تناژ بالا در ادامه طرح توسعه بندر چابهار می شود.حمید بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری در این زمینه، راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد را نجات دهنده شرق ایران خوانده و گفته بود: با ایجاد این کریدور بندرعباس به سرخس و تفتان متصل و سه راه عبور برای خروج از ایران تعریف می شود که موجب پویایی صنعت و کشاورزی و ارسال نفت و گاز به صورت مستقیم است.

آغاز دوباره پروژه پس از 4 سال
اواسط مهرماه سال گذشته نیز واحد مرکزی خبر به نقل از نورزاد مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از آغاز ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد به طول هزار و ۳۳۰ کیلومتر خبر داد. وی اعتبار اولیه این طرح را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این خط ریلی در ۳ قطعه اجرا می شود.
اواسط آذرماه سال گذشته نیز مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: قرارداد ساخت راه آهن مشهد- چابهار بین وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) امضا شد.
ابوالفضل باقرنیا در نشست شورای هماهنگی حمل و نقل و مسکن سیستان و بلوچستان افزود: براساس مفاد این قرارداد موسسه های الهادی، سیدالشهداء و النصر عملیات ساخت راه آهن مشهد – چابهار را برعهده دارند.
پس از تحویل این پروژه به قرارگاه خاتم الانبیاء عملیات احداث بخش اول این مسیر در حد فاصل چابهار تا ایرانشهر در چهار قطعه و به طول ۳۰۰ کیلومتر آغاز شده و در حال اجراست.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز 26 دی ماه در بازدید از کارگاه احداث راه آهن «چابهار – مشهد» گفت: راه اندازی خط ریلی بندر شهید بهشتی چابهار تا مشهد و اتصال آن به راه آهن کرمان نقش منطقه ای و فرامنطقه ای استان را برجسته می کند.
علی اوسط هاشمی افزود: این پروژه مهم با اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال به طور جدی در حال پیگیری است که یکی از بزرگترین آرزوهای منطقه ای مردم است.
بر اساس این گزارش، این پروژه که قرار بود 5 سال پس از کلنگ زنی راه آهن مشهد- چابهار به بهره برداری برسد، به عبارتی مقرر بود در سال 94 طولانی ترین خط آهن ایران ساخته شود با امضای قرارداد ساخت این پروژه با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) و با توجه به سابقه این قرارگاه در ساخت راه آهن پیش بینی می شود راه آهن مشهد- چابهار در مدت پنج سال ساخته شود.

آخرین وضعیت اجرای پروژه / پشنگ ریگی: اعتبار تخصیص یافته کفاف تجهیز کارگاه را هم نمی‌دهد
در تماسی که پایگاه خبری عصر هامون در خصوص روند اجرای این پروژه با حمیدرضا پشنگ ریگی عضو کمیسیون عمران مجلس داشت،وی با بیان اینکه هزینه برآورده شده برای این پروژه 2 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، اظهار داشت:‌ تا کنون تنها 30 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته است که این‌ مقدار اعتبار حتی کفاف تجهیز کارگاه را نمی دهد البته یک امیدواری وجود دارد و آن این‌که قرارگاه خاتم‌الانبیاء سازنده این خط‌آهن است و اگر کار را شروع کند می‌تواند آنرا به اتمام برساند.
وی با بیان این‌که همچنان در انتظار اقدام عملی در این‌باره هستیم، تصریح کرد: بحثی مطرح شد که شرایط اقتصادی کشور و پروژه‌های عمرانی کشور مقداری دچار چالش شده بود که در حال حاضر مجلس پیگیر این مسئله است و دولت هم مصمم به انجام این طرح است.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که اعتباری را برای این پروژه در نظر گرفته‌اند که البته کافی نیست، افزود: اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده برای تجهیز کارگاه هم کفایت نمی‌کند.
پشنگ در ادامه افزود: پیشنهاد داده‌ایم این خط آهن با استانداردهای روز دنیا ساخته شود تا به‌عنوان مثال قطار سریع‌السیر نیز بتواند در آن تردد کند که با این کار علاوه بر کاهش تلفات جاده‌ای، بار ترافیکی ناوگان هوایی کاهش خواهد یافت.
وی با تاکید بر این‌که رقم اعتبار ناچیز است، گفت: اگر اختصاص اعتبار به این‌ شکل باشد، این پروژه به این زودی‌ها اجرایی نمی‌شود.
عضو کمیسیون عمرانی مجلس با تاکید بر این‌که این پیشنهاد یک کار اساسی است، اظهار داشت: اگر به‌دنبال توسعه هستیم باید حتما قطارهای سریع‌السیر با استانداردهای جدید ساخته شود، بر این اساس پیگیر پیشنهاد مذکور هستیم تا اگر به سرمایه‌گذاری نیاز است به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که در آینده دچار چالش و مشکل نشویم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا