رشد تالاسمی در مناطق سیستان و بلوچستان

مدیرمرکز بهداشت سراوان گفت: هم‌اکنون 420 بیمار مبتلا به تالاسمی در شهرهای مهرستان، سرباز و سراوان وجود دارد.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی سیستان و بلوچستان، «شیخ» افزود: میزان رشد این بیماری در مناطق شرقی استان بیشتر از دیگر نقاط سیستان و بلوچستان است.

وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان به علت مسائل قومی و طایفه‌ای یکی از استان‌های شاخص در خصوص شیوع بیماری تالاسمی در کشور است.

مدیرمرکز بهداشت سراوان اجرای برنامه‌های آموزشی پیش از ازدواج، مشاوره و افزایش سطح آگاهی مردم را از این بیماری از جمله اقدامات انجام شده در سطح شهرستان برشمرد.

شیخ با اشاره به اینکه بطور کل ابتلا به تالاسمی در سیستان و بلوچستان روند کاهشی را طی کرده است، ادامه داد: اجرای برنامه‌های آموزشی برای زوجین و آگاهسازی آنان، افزایش گرایش به ثبت ازدواج‌ها و در نتیجه انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج از مهم‌ترین علل کاهش متولدان مبتلا به تالاسمی در استان است.

وی ادامه داد: تالاسمی بیماری ژنتیکی است و فرد مبتلا به تالاسمی شدید پدر و مادری با ناقل ژن تالاسمی مینور دارد.

مدیرمرکز بهداشت سراوان خاطرنشان کرد: در کشور 50 درصد مبتلایان به بیماری تالاسمی متولدین ازدواج‌های فامیلی هستند و با وجود اینکه این بیماری با انجام یک آزمایش ساده خون پیش از ازدواج قابل پیشگیری است اما پراکندگی جمعیتی، فقر حاکم در منطقه هم‌چنین ازدواج‌های فامیلی و سنتی سبب استمرار افزایش شمار این بیماران در سیستان و بلوچستان شده‌ است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا