روحانی با هدف گسترش روابط (به حراج گذاشتن منابع نفت و گاز و دیگر منابع معدنی ایران) با اروپا وارد ایتالیا شد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران دوشنبه (۵ بهمن/ ۲۵ ژانویه) وارد ایتالیا شد. او بعد از دیدار از ایتالیا راهی فرانسه خواهد شد.
سفر به ایتالیا، واتیکان و فرانسه که قرار بود در پایان نوامبر ۲۰۱۵ صورت بگیرد به دلیل حملات تروریستی پاریس لغو شده بود.
بیشتر بخوانید: قرارداد با یک شرکت ایتالیایی برای ساخت پنج بیمارستان در ایران

اینک این سفر چهارروزه یک هفته بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران صورت می‌گیرد.

حسن روحانی پیش از آغاز سفر در فرودگاه مهرآباد گفت، هدفش از سفر به ایتالیا و فرانسه استفاده از فضای پسابرجام برای رشد و توسعه کشور و اشتغال‌زایی است.

به گزارش ایرنا، روحانی گفت، قرار است در سفرش به ایتالیا و فرانسه دو سند مهم مورد بررسی و توافق قرار گیرد. او در عین حال از امضای اسنادی در بخش‌های مختلف اقتصادی خبر داد و گفت: «در خصوص حمل و نقل و نوسازی ناوگان هوایی و نیز ریل لوکوموتیو و خودرو اسناد زیادی آماده شده است که در جریان این سفر مورد مذاکره و تفاهم قرار می‌گیرد.»

روحانی یادآور شد: «همکاری در بخش‌های مختلف صنعتی، دانشگاهی، کشاورزی، گردشگری، تجهیزات پزشکی و محیط زیست از دیگر موضوعاتی است که در جریان این سفر در مورد آنها مذاکره و تفاهم‌هایی می‌شود.»

تهران یکشنبه اعلام کرد که قرار است با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس به تدریج وارد ناوگان هوایی جمهوری اسلامی (ایران ایر) شود. انتظار می‌رود که قرارداد مربوط به خرید این هواپیماها در دیدار روحانی از پاریس امضا شود.

روحانی قرار است بعد از صرف ناهار کاری با سرجو ماتارلا، همتای ایتالیایی خود و با ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر این کشور نیز دیدار داشته باشد.

او همچنین دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و مقام‌های واتیکان و چند تن از فعالان اقتصادی و سیاسی ایتالیا و فرانسه را در برنامه خود دارد.

بیشتر بخوانید: استقبال روحانی از تقویت حضور کمپانی‌های اروپایی در ایران

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ قرار است روحانی را به فشار بر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و بهبود روابط با عربستان سعودی ترغیب کند.

دورخیز تجار ایتالیا برای رابطه با ایران

روحانی که در رأس هیأتی بلندپایه عازم ایتالیا شده قرار است در همایشی اقتصادی شرکت کند. از سال ۲۰۱۲ به بعد تجارت بین ایران و ایتالیا از ۷ میلیارد یورو به ۲/ ۱ میلیارد یورو در سال کاهش یافته است.

اما اکنون که تحریم‌‌ها برداشته شده تجار ایتالیایی مایل به تجدید روابط‌‌اند. وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا چند ماه پیش با بیان این که “ایتالیا قبل از تحریم‌‌ها نخستین شریک اقتصادی و تجاری ایران بود” تمایل کشور خود را به بازیافتن موقعیت پیشین ابراز داشت.

۵۸ درصد از صادرات ایتالیا به ایران مربوط به ماشین‌آلات صنعتی است و ۸ درصد آن نیز مربوط به محصولات شیمیایی می‌شود.

حسن روحانی اجرای برجام را آغاز “فصل جدیدی در روابط ایران با جهان” خواند و اروپا نیز در پی کسب مجدد عرصه‌های اقتصادی دست‌رفته است.

در ماه نوامبر کارلو کالندا، معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در رأس یک هیأت بزرگ اقتصادی شامل مدیران و نمایندگان ۱۷۸ شرکت، ۲۰ اتحادیه تجاری و ۱۲ گروه بانکی به ایران رفت. نمایندگان شرکت‌ انرژی انل، شرکت نفتی انی و شرکت پریسمیان که سازنده انواع کابل است نیز در این هیأت بودند.

به گفته وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا، قرار است در ماه فوریه نیز هیأتی دیگر که تمرکز آن در بخش انرژی و زیرساخت‌هاست وارد ایران شود.

با این حال پیوند مجدد ایران با اقتصاد جهانی راه آسانی نیست. تحلیل‌گران می‌گویند، اولویت شرکت‌های بزرگ در مورد ایران اتصال مجدد به سوئیفت، جامعه جهانی ارتباط مالی بین بانکی است تا این شرکت‌ها را در ایران قادر به نقل و انتقال مالی مستقیم کند.

بیشتر بخوانید: روحانی: ایران به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد

یکی از عرصه‌هایی که به سرمایه‌گذاری فوری نیاز دارد بخش نفت است. ایران که در جایگاه چهارم در فهرست بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفتی دنیا قرار دارد از سال ۲۰۱۲ به بعد تولید نفت خود را به کمتر از سه میلیون بشکه در روز تنزل داده است.

صادرات نفت این کشور به نیم کاهش یافت و از ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ به ۳/ ۱ بشکه در روز رسید. به علاوه، ایران که صاحب بزرگ‌ترین ذخایر گازی دنیا است سال گذشته چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز جهان بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا