رودست ماهیگیران کنارکی به دزدان دریایی سومالی

مدیر شیلات شهرستان کنارک گفت: قایق ماهیگیری ایرانی ربوده شده توسط دزدان دریایی سومالی، پس از درگیری مسلحانه با دزدان توانست خود را آزاد کند.
به گزارش عصرهامون، چندی پیش بود که لنج صیادی ایرانی با 15 سرنشین که از بندركنارك در استان سيستان و بلوچستان براي صيد ماهي راهي آب‌هاي آزاد شده بود در راه بازگشت خود را در محاصره دزدان دریایی مسلح دیدند.
مردان مسلح كه همگي اهل سومالي بودند با تهديد اسلحه وارد لنج ايراني شدند و اين شناور را به همراه ملوانان آن ربودند. آنها سپس لنج ايراني را به محلي در آب‌های ساحلی شهر ایل در شمال سومالی منتقل كردند و در آنجا گروگان گرفتند.
اما چند روزی از این ماجرا نگذشته بود که رادیو شابله گزارش داد: سرنشینان لنج ربوده شده موفق شده‌اند با دسترسی به چند “سلاح کوچک” دزدان دریایی، و با غافلگیر کردن آنها در هنگام خواب به سویشان تیراندازی کنند.
بنا بر این گزارش در این درگیری که در آب‌های هراردیری در شمال سومالی رخ داده، خدمه لنج سه دزد دریایی را کشته و چهار نفر دیگر را با خود برده‌اند.
اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک شاهد محلی گزارش داده است که هفت دزد دریایی در این تیراندازی کشته و دو نفر دیگر به شدت مجروح شده‌اند.
به گفته مختار یعقوب ماهیگیر در منطقه هراردیری، ما صدای تیراندازی شدید را شنیدیم که پس از آن چند دزد دریایی کشته و قایق آزاد شد و سپس از ساحل دور و ناپدید شد.
همچنین به گفته عبداللهی باره، یکی از بزرگان محلی، در این درگیری 7 تن از دزدان دریایی کشته و 2 تن دیگر به شدت زخمی شدند که این آمار قابل تایید نیست.
دزدی دریایی در آب های سومالی در سال 2011 با گروگانگیری بیش از 700 تن به اوج رسید. اما این میزان حملات در سال های بعد کاهش یافت که بخشی به دلیل گماردن نگهبانان مسلح در قایق ها و همچنین برقراری گشت های نیروهای دریایی بین امللی در سواحل این منطقه بود.
هنوز ده ها گروگان در دست دزدان دریایی قرار دارند که شامل 26 دریانورد بر روی قایق ماهیگیری نهام 3 است که در مارس 2012 به اشغال درآمد.
دزدان دریایی پیش از این هم بارها به لنج‌ها و کشتی‌های ایرانی در سواحل سومالی حمله کرده‌اند.
اواخر اسفند گذشته دو شناور دیگر ایرانی ربوده شدند که سرنشینان یکی از آنها موفق شدند اواسط تابستان فرار کنند اما گفته می‌شود کشتی دوم با ۲۶ خدمه همچنان گروگان دزدان دریایی است.
آب‌های سومالی نسبت به زمان اوج فعالیت دزدان دریایی در سال ۲۰۱۱، عمدتا به دلیل همراهی گشت‌های دریایی یا گاردهای مسلح امن‌تر شده است. با وجود این هنوز لنج‌های کوچک‌تر با تدابیر امنیتی کمتر در معرض خطر ربوده شدن قرار دارند.
آرش ثنایی مدیر شیلات شهرستان کنارک با اشاره به اینکه لنج کنارکی با ۱۲ نفر خدمه جهت صید و صیادی راهی آبهای آزاد شده بود گفت: خوشبختانه خدمه این لنج با غافلگیری دزدان دریایی توانستند خود را از چنگال آنها نجات دهد.
وی در پاسخ به اینکه آیا آزادسازی خدمه این لنج با مداخله نیروهای بین المللی صورت گرفته است گفت: خدمه این کشتی به تنهایی توانستند از چنگ آدم ربایان خود را نجات دهد.
ثنایی با بیان اینکه سرنشینان این لنج توانسته اند با مالک این لنج تماس برقرار کنند تصریح کرد: این لنج در حال حرکت به سمت ایران است و تا یک هفته دیگر به سواحل کشورمان می رسید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا