رویترز: پیش‌نویس توافق اتمی شامل بازرسی از تاسیسات نظامی ایران است

در حالی که امشب دوشنبه، آخرین مهلت رسیدن به توافق هسته‌ای ایران اعلام شده، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه این کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در وین، گفت که کار امشب تمام نمی‌شود. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران نوشت که عصر امروز دوشنبه، وقتی محمد جواد ظریف برای دقایقی در بالکن هتل کوبورگ ظاهر شد، خبرنگاران وعکاسان از او پرسیدند که امشب منتظر اعلام جمع بندی مذاکرات باشند یا نه، و ظریف “با سر ودست اشاره کرد تا اینکه به وضوح گفت: نه … نه.”
خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی اعلام کرد که پیش نویس توافق میان ایران و گروه 1+5، به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان بازرسی از همه تاسیسات ایرانی مورد شک از جمله تاسیسات نظامی را می دهد.

بنا بر این خبرگزاری به نقل از یک منبع دیپلماتیک، از میان بردن شبهه ها درباره ابعاد احتمالی فعالیت های اتمی سابق، از جمله پیش شرط های لغو تحریم ها خواهد بود. ایران تا پایان سال برای پاسخ به سوال‌های آژانس در این باره زمان خواهد داشت.

همین خبرگزاری ادامه داده است که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر نقشه راهی به توافق رسیده اند تا از طریق آن، اختلاف های موجود بر سر ابعاد نظامی احتمالی فعالیت های هسته ای پیشین ایران را حل و فصل کند.

برپایه این گزارش، یک بار بازرسی از پایگاه نظامی پارچین، بخشی از این نقش راه توافقی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

ابعاد نظامی احتمالی فعالیت های هسته ای پیشین ایران به ویژه آزمایش هسته ای که این کشور در سال 2003 انجام داد، یکی از مسائل مورد اختلاف در مذاکرات اتمی میان تهران و گروه 1+5 است.

پیش از این مقام های ایرانی از جمله آیت الله علی خامنه ای رهبر این کشور، به طور قاطع با بازرسی از تاسیسات اتمی ایران اعلام مخالفت کرده بودند.

در هر بندهای منتشر شده از پیش نویس توسط خبرگزاری رویترز به طور رسمی تایید نشده است و سخن از «پیش نویس» تاکید بر این مساله دارد که توافق نهایی بر سر این بندها حاصل نشده است.

در صورت صحت این خبر هنوز مشخص نیست که از سوی دیگر ایران چه امتیازهایی در مقابل این تعهدات به دست آورده است.

اخبار کوتاه و احتمالی در خبرگزاری ها، در حالی بامداد سه شنبه 14 ژوئیه اعلام می شود که چند ساعت از ضرب الاجل اعلام شده به منظور دست یابی به توافق جامع اتمی میان ایران و گروه 1+5 گذشته است.

با وجود گمانه زنی ها از احتمال برگزاری کنفرانس خبری برای اعلام توافق در بامداد سه شنبه، اما هنوز خبر قطعی از این توافق وجود ندارد.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های نزدیک به مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین اعلام کرده بود که احتمال توافق اتمی تا ساعاتی دیگر اعلام خواهد شد.

توافق نهایی که قرار است دو طرف به آن دست یابند، در پی آن است تا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تضمین کند و در مقابل، تحریم های اعمال شده علیه این کشور لغو شود.

در لوزان سوئیس دو طرف به تفاهمنامه ای دست یافتند که چارچوب توافق نامه نهایی را مشخص می کند. برپایه این تفاهمنامه ضرب الاجلی تا 30 ژوئن به منظور دست یابی به توافق جامع در وین را تعیین شد. این ضرب الاجل ابتدا تا یک هفته تمدید شد.

اما در روز 7 ژوئیه پس از آن که طرف ها به نتیجه نهایی نرسیدند، مهلت دست یابی به توافق را تا 10 ژوئیه تمدید کردند. اما جمعه 10 ژوئیه بار دیگر ضرب الاجل سه روز تمدید و قرار شد که مذاکرات تا 13 ژوئیه ادامه یابد.پیش از این محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته بود که مذاکرات هسته ای کشورش با گروه 1+5 امشب به پایان نخواهد رسید اما فردا شاید.

کاخ سفید آمریکا هم اعلام کرد که برای دست یابی به توافق اتمی با ایران، تهران باید تصمیم‌های دشوار بگیرد و تعهدهای مهم بدهد.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: «اگر مذاکرات همچنان مفید باشد، تیم مذاکره کننده آمریکا در وین باقی خواهد ماند.»

Publisher: hd

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا