رژیم سراسر تبعیض آمیز و بلوچ ستیز،با سوءاستفاده از فقر مردم بلوچستان، سنی​های بلوچ را به جنگ سوریه اعزام کرده است

بلوچستان فقیرترین منطقه ایران است. بنا به آمار رسمی، بیش از صد هزار کودک از تحصیل محروم هستند. نرخ بیکاری بسیار بالا است و بیش از نیمی از جمعیت استان در زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند.
در رسانه​های نزدیک به سپاه و نهادهای امنیتی، گزارش​هایی درباره “مدافعان حرم سنی مذهب” منتشر شده که نگرانی روحانیان اهل سنت ایران را برانگیخته است. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، کشته شدن ۷ تن از بلوچ​های ایران در سوریه را واقعه​ای “تاریخی” می​داند و یادآور می​شود: “اهل سنت ایران در طول دوران ۸ سال دفاع مقدس، حضور ویژه و تاثیرگذاری در جبهه‌های حق علیه باطل داشتند.»
خبرگزاری مهر گزارش داده است که محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان در “مراسم تشییع هفت شهید مدافع حرم سیستان و بلوچستان” شخصا شرکت کرده است. به گزارش منابع اهل سنت بلوچ​های ایرانی اعزام شده به سوریه در حلب کشته شدند.

بیشتر بخوانید: امکان یارگیری گروه “دولت اسلامی” از میان بلوچ​ها چقدر است؟

سایت​های محلی سیستان و بلوچستان که قبلا اعزام بلوچ​ها را به جنگ سوریه کتمان می​کردند، اکنون با چاپ تصاویر تشییع جنازه کشته شدگان تبلیغات وسیعی را در مدح شهادت بلوچ​ها به راه انداخته​اند. سایت “زاهدان نیوز” در مطلبی (۱۸ آذر) در این رابطه مدعی شده است که “رزمندگان بلوچ خدمت بزرگی را درحق اسلام کردند که باعث شد کودکان و نوجوانان، زنان بلوچ، دانشگاهیان و روشنفکران بلوچ راحت سر بالا کنند.”

اعتراض علمای سنی به اعزام پیروان خود به جنگ سوریه

بسیاری از روحانیان منتقد سنی کشور از بیان عقاید خود درباره جنگ سوریه در داخل کشور منع شده‌اند ولی با این وجود اظهار‌نظرهای آنان در سایت‌های اینترنتی منعکس شده است.

دفتر مولوی عبدالحمید امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان مطلبی تحت عنوان “بازخوانی مواضع مولانا عبدالحمید درخصوص بحران خاورمیانه” منتشر کرد. سنی آنلاین در این زمینه می​نویسد که این عالم سرشناس و برجسته اهل‌سنت ایران همواره گزینه‌های سیاسی مانند “مذاکره، گفتمان، آشتی ملی، تشکیل دولت‌های فراگیر و انتقالی، قطع حملات هوایی دولت‌های خارجی” را بهترین و سالم‌ترین راه برون‌رفت از بحران‌های موجود در خاورمیانه دانسته‌ و معتقد است که افراط‌گرایی و ناامنی‌های منطقه باید با سیاست، تدبیر و برنامه‌ریزی درست مهار شود.

مولوی عبدالحمید (راست) به همراه مولانا گرگیج
مولوی عبدالحمید (راست) به همراه مولانا گرگیج

بیشتر بخوانید: کشته شدن ماموران نیروی انتظامی نیکشهر در “تله‌ انفجاری”

مولوی گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزاد شهرستان گلستان “دخالت روسیه در سوریه” را تجاوز می​داند. گرگین تاکید می​کند: «رئیس‌جمهور روسیه به خاطر کشته شدن خلبانش شب و روز غوغا به پا کرده است که چرا ترکیه هواپیما را سرنگون کرد؟ طبیعتاً هرکسی به حریم دیگری تجاوز کند مورد حمله قرار می‌گیرد. از دید شرعی اگر شخصی به خانه کسی حمله کرد صاحب‌خانه حق دفاع دارد.»

امینی: ایران بجای دخالت در امور سوریه میانجی شود

حسن امینی، حاکم شرع مردمی استان کردستان در خصوص اعزام پیروان اهل سنت به جنگ سوریه به دویچه‌وله می​گوید: «مسئله اعزام پیروان اهل سنت مربوط به کردستان ایران نمی​شود و تا آنجا که من اطلاع دارم کسی از کردستان اعزام نشده است. به نظر من اینها افرادی بیکار و فقیر هستند که امکانات مالی ندارند و بخاطر گرفتن حقوق می​روند. هیچ عالم سنی استان سیستان و بلوچستان این کار را تشویق و ترویج نکرده است.»

حاکم شرع مردمی استان کردستان نیز در ادامه صحبت​های خود خاطرنشان می‌کند که روحانیان سنی ایران به دخالت روسیه در امور کشورهای مسلمان اعتراض دارند. وی تاکید می​کند: «همه ما مخالف بمباران هواپیماهای روسی در سوریه هستیم. من عار می​دانم برای کشوری که اسم خودش را اسلامی می​داند از کشوری مثل روسیه کمک بگیرد. علمای اهل سنت در این زمینه با حاکمیت اختلاف نظر دارند. من فکر نمی​کنم که روحانیان شیعه هم با بمباران هواپیماهای روسیه موافق باشند. این قضیه دینی نیست، بلکه بیشتر سیاسی هست.» امینی اضافه می​کند که روحانیان اهل سنت بر این موضع هستند که ایران در بحران سوریه به عنوان “میانجی” عمل کند.

حسن امینی حاکم شرع مردمی و رئیس شورای مکتب قرآن کردستان
حسن امینی حاکم شرع مردمی و رئیس شورای مکتب قرآن کردستان

تشییع جنازه ۷ بلوچ کشته شده در جنگ سوریه

حبیب​الله سربازی از “کمپین فعالین بلوچستان”، که در زمینه اهل سنت تحقیق می‌کند به دویچه‌وله می​گوید: «ابتدا که کمپین فعالین بلوچ این موضوع (اعزام و کشته شدن بلوچ​ها به سوریه) را رسانه​ای کرد برخی از سایت های استانی این موضوع را رد کردند و یک شایعه دانستند اما بعد از اینکه ۷ تن از کسانی که از سیستان و بلوچستان اعزام شده بودند کشته شدند و تعدادی نیز مجروح بازگشتند به صورت بسیار فعالی به این موضوع پرداختند و حتی سردار نقدی فرمانده کل بسیج هم در تشییع جنازه این افراد شرکت کرد.»

به گفته آقای سربازی اعزام بلوچ​ها به سوریه در استان سیستان و بلوچستان ۵ ماه پیش آغاز شده و بیشتر اعزام شدگان بلوچ از منطقه دلگان، جلگه چاه هاشم و نرماشیر و بزمان هستند. وی ادامه می​دهد سپاه از منطقه محروم و سنی​نشین نیکشهر، فنوج و قصرقند نیز شروع به سربازگیری کرده است. افراد اعزام شده بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند و به هر کدام مبلغ ماهیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ازای ۴۵ روز ماموریت و ۴۵ روز دیگر استراحت تعلق می​گیرد.

فقر و بیکاری عامل اصلی شرکت بلوچ​ها در جنگ سوریه

عبدالستار دوشوکی، کارشناس مرکز مطالعات بلوچ در لندن
عبدالستار دوشوکی، کارشناس مرکز مطالعات بلوچ در لندن

به گفته دکترعبدالستار دوشوکی، رئیس “مرکز مطالعات بلوچ” در لندن فقر و مشکلات مالی عامل اصلی جذب بلوچ​ها به بسیج عشایری و رفتن بلوچ​ها به سوریه بوده است. وی اضافه می​کند: «بلوچستان فقیرترین منطقه ایران است. بنا به آمار رسمی، بیش از صد هزار کودک از تحصیل محروم هستند. نرخ بیکاری بسیار بالا است و بیش از نیمی از جمعیت استان در زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند. در چنین شرایطی نهادهای مختلف جمهوری اسلامی از فقر گسترده در جامعه بعنوان یک ابزار در راهبرد سیاست​های امنیتی استفاده می​کند. به همین دلیل بسیاری از بلوچها جذب بسیج شده​اند و برخی از آنها از طریق تطمیع و یا تزویر و تهدید به سوریه اعزام شده​اند. سوءاستفاده ابزاری از فقر بلوچ​ها در راستای تبعیضات نهادینه شده قومی و مذهبی است که آنها را به دلیل استیصال مالی و اهرم فشارهای امنیتی سپاه به کام مرگ در سوریه می​فرستد.»

بیشتر بخوانید: نزدیک به ۱۶۰ هزار دختر در سیستان و بلوچستان از تحصیل محرومند

 

رئیس “مرکز مطالعات بلوچ” تاکید می​کند، علما و فعالان بلوچ بارها جنگ و خونریزی​های بی​امان سوریه را محکوم کرده​اند و شراکت در این خونریزی غیرانسانی را “حرام و ناجایز و ضد انسانی” دانسته​اند. اما “جمهوری اسلامی اصرار دارد بلوچ​ها را نیز در این جنگ خانمان سوز دخالت بدهد”.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا