رژیم مظلوم کُش / حمایت نایب رئیس شورای شهر تهران از حمله عده‌ای به کارتن‌خواب​ها

مرتضی طلایی، رئیس پلیس سابق تهران و نایب رئیس شورای شهر، با دفاع از حمله عده‌ای به کارتن خواب​ها گفت که “مردم حق دارند در برابر کارتن‌خواب‌ها از خود دفاع کنند”. او حمله به کارتن​خواب​ها را “عکس​العملی طبیعی” می​داند.
مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران درباره حمله برخی از اهالی منطقه هرندی به کارتن‌خواب​ها و آتش زدن اموال و سرپناه آنان به ایلنا، خبرگزاری کار ایران گفته که “به مردم حق می​دهم از خودشان در برابر آسیبی که به آنان حمله می​کند، دفاع کنند.”
او که سال​ها پیش به عنوان رئیس پلیس شهر تهران در نیروی انتظامی فعالیت می​کرد، افزود که “وقتی عرصه بر مردمی که حق زندگی دارند، تنگ می‌شود و از آنها سلب آسایش شده و زندگی‌شان در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ طبیعی است که عکس‌العمل نشان دهند.”

هفته گذشته شماری از اهالی محله هرندی تهران با چوب و چماق به کارتن‌خواب‌ها و معتادان ساکن در پارک این محله حمله کردند و چادرهای آنان را آتش زدند. برخی از اهالی این محل، به رسانه​های داخلی گفته بودند که پارک هرندی چندی است که به پاتوق دائمی “معتادان” و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده است. رسانه‌های ایران نوشته بودند که یورش به این کارتن خواب​ها در حضور ماموران آتش‌نشانی و انتظامی حاضر در محل حادثه صورت گرفته است. پارک هرندی که هفته گذشته مورد یورش برخی ساکنان آن محله قرار گرفت در منطقه ۱۲ تهران واقع است.

طلایی همچنین گفته که شهرداری برای کارتن‌خواب‌ها، گرمخانه​های مختلفی را تدارک دیده و آنان می​توانند شب​ها را در این محل​ها به صبح برسانند. او تاکید دارد با وجود این امکانات، کارتن خواب​ها می‌خواهند شب​ها دورهم باشند و در فضاهای محلی بنشینند و پاتوق کنند. او با استناد به این موضوع، برای افراد مهاجم به کارتن خواب​ها حق حمله قائل شده است.

بیشتر بخوانید: حمله شماری از شهروندان خشمگین تهرانی به کارتن‌خواب‌ها

نایب رئیس شورای شهر تهران همچنین خطاب به کارتن خواب​ها گفته که از حضور در محلات پرهیز کنند و به گرمخانه​ها بروند تا شهرداری را در مدیریت این موضوع همراهی کرده باشند. او همچنین هشدار داده که “رویارویی مردم با کارتن خواب​ها پیامدهای خوبی برای آنان در پی نخواهد داشت”.

طلایی افزود: «به عنوان یک انسان؛ درد کارتن خواب درد من است، همانطور که درد ساکن محل هم درد من است، این موضوعات از هم جدا نیست، لذا تاکید می‌کنم که کارتن‌خواب‌ها به گرمخانه بروند و به محلات نروند.»

منطقه ۱۲ شهرداری تهران از سمت شمال به خیابان انقلاب اسلامی و از جنوب به خیابان شوش، از شرق به خیابان ۱۷ شهریور و از غرب به خیابان وحدت اسلامی محدود می‌شود. این منطقه یکی از مناطق قدیمی تهران به شمار می‌آید و بازار تهران، برخی از وزارتخانه‌ها و سفارتخانه و نهادهای دولتی نیز در آن واقع شده است. بنا به سر شماری سال ۱۳۹۰، جمعیت این منطقه‌ی تهران حدود ۲۴۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

نایب رئيس شورای شهر تهران در این گفت‌وگو افزوده که “کارتن‌خواب را یک انسان فرض می‌کند و برایش احترام قائل است” اما در عین حال خاطر نشان ساخته که “قرار نیست آسیب‌های اجتماعی به سایر بخش‌های جامعه گسترش پیدا کند”.

او در ادامه گفته که زندگی برخی شهروندان در سایه کارتن خوابی این افراد در معرض خطر است و از این پدیده به عنوان “ویروس” یاد کرده و تصریح کرده که این ویروس درحال انتشار است و باید جلوی گسترش آن گرفته شود.

بیشتربخوانید: “کودکان را در شکم مادران کارتن‌خواب پیش‌خرید می‌کنند”

پس از یورش عده‌ای به کارتن‌خواب​ها که در حضور پلیس صورت گرفت، عده زیادی از کاربران شبکه​های اجتماعی به این اقدام معترض شدند و از این اقدام به عنوان عملی غیراخلاقی و غیرقانونی یاد کردند. برخی کاربران پلیس را به کوتاهی متهم کردند و به کسانی که به کارتن خواب​ها حمله کرده بودند، یادآور شده بودند که چنین عملی، وظیفه پلیس است و آنان حق نداشته​اند که خودسرانه به سایر شهروندان یورش ببرند.

طلایی، که سال​ها پیش رئیس پلیس تهران بود هم در پاسخ به اجرای قانون به دست مردم، یادآور شده که: «ما نمی‌گوییم مردم خودشان قانون را اجرا کنند، بلکه ملاک عمل همه ما باید قانون باشد.»

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، چندی پیش آمار رسمی کارتن‌خواب‌های تهران را حدود ۱۵ هزار نفر اعلام کرد. به گفته مقامات رسمی تهران در حالی‌که در گذشته زنان کارتن‌خواب بیشتر شامل سالخوردگان بود، حال بی‌خانمانی در میان زنان جوان نیز گسترش یافته است.

http://www.dw.com/fa-ir/حمایت-نایب-رئیس-شورای-شهر-تهران-از-حمله-عدهای-به-کارتنخوابها/a-18859600

Publisher: hd

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا