زبان کردی به مواد درسی دوره آموزش متوسطه ایران افزوده می‌شود

یک مقام وزارت آموزش و پرورش ایران از افزوده شدن زبان کردی به مواد درسی در دوره آموزش متوسطه در استان کردستان ایران خبر داد.

رشید قربانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان روز سه شنبه 18 اوت به خبرنگاران گفت: “با مجوزی که از وزارتخانه آموزش و پرورش دریافت کرده‌ایم حدود یک سوم از کتاب ادبیات فارسی پایه اول تا سوم دوره متوسطه دوم به مطالب کُردی اختصاص می‌یابد.”

این اولین بار در ایران است که زبان اقلیت های قومی ایران در سیستم آموزشی این کشور به رسمیت شناخته می شود و تدریس آن در مدارس در برنامه اجرایی قرار می گیرد.

قربانی در باره چگونگی اجرای تدریس زبان کردی در مدارس گفت: “با توجه به این‌که این مطالب در حال حاضر در دست تهیه و تدوین است پیش بینی می‌شود که برای سال تحصیلی 96_95 ( سال آینده تحصیلی) در کتاب ادبیات فارسی دانش‌آموزان استان لحاظ شود.”

کشور ایران از قومیتهای مختلف هم چون ترک، کرد، بلوچ، عرب، لر و گیلک و غیره در کنار فارس زبانان تشکیل شده، و اکنون معلوم نیست که آیا دولت ایران در مورد این اقلیتهای قومی نیز این سیاست را ادامه خواهد داد یا خیر؟

سال گذشته علی یونسی، مشاور رئیس جمهوری در امور اقلیتها، پیشنهاد آموزش زبان مادری بر اساس ماده 15 قانون اساسی ایران را مطرح کرد، ولی با مخالفت شدید فرهنگستان زبان فارسی در ایران روبرو شد. ریاست این فرهنگستان را دکتر حداد عادل، نماینده مجلس ایران، برعهده دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا