سازمان ملل: ادامه بحران سوریه منجر به جنگ دیگری در منطقه می‌شود

پائولو سرجیو پینهیرو، رئیس کمیسیون بین المللی تحقیق در باره نقض حقوق بشر در سوریه می گوید « برخی کشورها برای نفوذ خود در سوریه حاضرند تا این کشور را به ویرانه ای متروکه و زمینی سوخته تبدیل کنند».

رئیس کمیسیون بین المللی تحقیق در باره نقض حقوق بشر در سوریه با هشدار نسبت به ادامه اوضاع بحرانی در این کشور، گفت:«ادامه جنگ در سوریه، باعث بروز جنگ های دیگری در منطقه خواهد شد ».

وی بدون اینکه به ماهیت جنگ های دیگر اشاره ای یا توضیحی بدهد افزود:« برخی کشورها برای نفوذ خود در سوریه حاضرند تا این کشور را به ویرانه ای متروکه و زمینی سوخته تبدیل کنند».

پینهیرو، روز دوشنبه در ارائه گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با اشاره به اوضاع بحرانی سوریه گفت:«اگر اوضاع به این شکل ادامه پیدا کند سوریه به کشوری تبدیل خواهد شد که ساختمان های آن ویران، کوچه های آن رها شده و مردمش برای زندگی به کشورهای دیگری پناه برده و فرزندان این سرزمین در آینده به زبانی غیر از زبان مادری صحبت خواهند کرد».

رئیس کمیسیون تحقیق در باره نقض حقوق بشر در سوریه، تاکید کرد:« ضروری است که در اسرع وقت بر مشکلاتی که باعث شکست تلاش های دیپلماتیک در این کشور شده غلیه کرد».

وی افزود :« وجود یک برنامه مشخص که از سوی استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه ارائه شده و همچنین حضور آمریکا و روسیه و اجماع این دو کشور برای یافتن راه حل سیاسی فرصت مناسبی برای متوقف کردن جنگ خشونت آمیز در این کشور است».

پینهیرو، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که به وظیفه و مسئولیت خود در برابر سوریه متعهد باشد.

وی از کشورهایی که بر سیاست های سوریه می توانند تاثیر گذار باشند خواست تا از نفوذ خود برای پایان دادن به این فاجعه انسانی تلاش کنند و به تجهیز تسلیحاتی طرف های درگیر پایان دهند.

رئیس کمیسیون تحقیق با اشاره به مشکلات و رنج و مشقت میلیونها آواره سوری گفت:«همه سوری ها در وضعیت دشوار و غیر قابل تحمل به سر می برند چه آنها که آواره شدند و چه آنهایی که در مناطق درگیری باقی ماندند».

گفتنی است که کمیسیون بین المللی تحقیق در سوریه در سال 2011 توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به منظور بررسی نقض حقوق بشر و جنایات جنگی در سوریه تشکیل شد. رژیم اسد تاکنون اجازه نداده که این کمیسیون وارد سوریه شود اما کمیسیون با حضور در مناطقی که خارج از کنترل نیروهای دولتی و همچنین با بررسی دلایل و شواهد موجود در مناطق سرکوب شده و مصاحبه با اهالی قربانیان گزارش های خود را تنظیم می کند. گزارش های این کمیسیون مبنای اساسی تصمیم دادگاه بین المللی جنایت جنگی برای محکوم کردن افراد در آینده خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا