سازمان همکاری اسلامی، ایران را به شدت محکوم کرد

سازمان همکاری اسلامی روز پنج شنبه در نشست فوق العاده خود در جده، که جهت بررسی بررسی تعدی به سفارت و کنسولگری پادشاهی سعودی در تهران و مشهد در مقر این سازمان در جده برگزار شد، به شدت ایران را محکوم کرد.
این نشست به درخواست سعودی و با حضور 37 نماینده از کشورهای اسلامی برگزار شد.سازمان همکاری‌های اسلامی پنجشنبه ۲۱ ژانویه در پایان نشست خود در جده «ایران را مسئول تجاوز به سفارت سعودی در تهران» دانست و افزود «کشورهای اسلامی پیامی روشن برای ایران ارسال کردند».

این بیانیه افزوده است: «کشورهای خلیج هیچ بازتاب واضحی برای فراخوان‌های خود برای برقراری روابط طبیعی با ایران دریافت نکردند».

نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی، به دعوت ریاض در جده برگزار شد، این نشست در بیانیه خود تاکید کرده است: «تجاوزهای صورت گرفته به نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد محکوم است».

سازمان همکاری‌های اسلامی همچنین «سخنان تحریک آمیز مقام‌های ایرانی.. و دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه و دیگر کشورهای عضو همچون بحرین، یمن، سوریه و سومالی و ادامه حمایتش از تروریسم را» محکوم کرد.

از سویی ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی، بدون نام بردن از کشوری گفت: «پر واضح است که ادامه بحران در روابط میان برخی از کشوهای عضو، باعث افزایش شکاف‌ها در پیکره سیاسی اسلامی خواهد بود.»

او افزود: «جهت گیری‌های سیاسی و مذهبی، ما را از جهت گیری حقیقی که سرنوشت کشورها و ملت‌هایمان را رقم می‌زند، دور می‌کند.

آن‌چه که در روزهای اندک گذشته از عملیات تروریستی زشت در شماری از کشورهای عضو همچون افغانستان، ترکیه، بورکینافاسو، کامرون، لیبی، مالی و… روی داد، ما را بر آن می‌دارد تا به همکاری و هماهنگی‌های خود در چارچوب نزدیکی اسلامی و دوری از حساب‌رسی‌های تنگ فرا می‌خواند تا بتوانیم تروریسم را ریشه‌کن کنیم».

بیانیه پایانی نشست «سازمان همکاری اسلامی»

شورای وزیران خارجه سازمان همکاری کشورهای اسلامی، امروز(پنج شنبه) نشست فوق العاده خود را در مقر این سازمان در جده به ریاست شیخ صباح خالد الصباح نائب اول شورای وزیران، وزیر خارجه کویت و رئيس کنونی شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی، بنا به درخواست پادشاهی سعودی جهت بررسی یورش به سفارت و کنسولگری پادشاهی سعودی در تهران و مشهد، برگزار کرد.

پس از آگاهی از نامه عادل بن احمد الجبیر وزیر خارجه پادشاهی سعودی به شماره 6 / 4 / 117695 در تاریخ 26 / 3 / 1437هـ مصادف با 6 / 1 / 2016م و با استناد به تفاهمنامه 1961 وین در مورد روابط دیپلماتیک و تفاهمنامه 1963 در مورد کنسولگری که بر احترام به ساختمان ها و افراد هیئت های دیپلماتیک و پایبندی دولت میزبان در ارائه حمایت های لازم برای آنها در برابر هر تجاوزی تاکید می کنند، و نیز با استناد به منشور سازمان همکاری اسلامی و منشور سازمان ملل در مورد حفظ حاکمیت کشورهای عضو، تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی، و با اشاره به بیانیه شورای امنیت در تاریخ 4 / 1 / 2016م که تعدی به سفارت و کنسولگری پادشاهی سعودی در تهران و مشهد را محکوم کرده و پس از تبادل نظر در این زمینه، شورا نیز :

1 – حمله به نمایندگی های پادشاهی سعودی در تهران و مشهد را که نقض آشکار تفاهمنامه 1961 وین در مورد روابط دیپلماتیک و تفاهمنامه 1963 در مورد کنسولگری و قوانین بین المللی که حرمت نمایندگی ها و مصونیت دیپلماتیک و احترام به نمایندگی های دیپلماتیک نزد دولت ها را برای همه الزامی کرده است، محکوم می کند.

2 – تاکید می کند که این حملات در تناقض با منشور سازمان همکاری اسلامی و منشور سازمان ملل است که به تقویت اعتماد، به داشتن روابط دوستانه، احترام متقابل و همکاری بین کشورهای عضو، حل مسالمت آمیز اختلافات و حفظ صلح و امنیت بین المللی و خودداری از دخالت در امور داخلی دولت ها فرا می خوانند.

3 – اظهارات مقامات ایرانی تحریک آمیز درباره احکام صادره درباره شماری از عاملان جنایت های تروریستی در پاشاهی عربی سعودی را رد و محکوم می کند و آن را دخالت آشکار در امور داخلی پادشاهی سعودی به شمار می آورد. این اظهارات در تناقض با منشور سازمان ملل و منشور سازمان همکاری اسلامی و همه پیمان های بین المللی درباره عدم دخالت در امور داخلی دولت های عضو است.
4 – دخالت های ایران در امور داخلی دولت های منطقه و برخی دولت های عضو( بحرین، یمن، سوریه، و سومالی) و ادامه حمایت از تروریسم را محکوم می کند.

5 – حمایت کامل خود را از پادشاهی عربی سعودی و همه کشورهای عضو در مبارزه با تروریسم و اشکال و جلوه های مختلف آن از هر منبع و با هر هدفی که باشند، اعلام می نماید.

6 – اقدامات مشروع و قانونی پادشاهی سعودی در مقابله با تعدی علیه نمایندگی ها و کنسولگری خود در ایران را تایید می کند.

7- بر کلیه بیانیه های صادره از طرف کشورهای عضو و غیر عضو، شورای امنیت، اتحادیه عرب، شورای همکاری کشورهای عربی خلیج و سازمان های منطقه ای و جهانی دیگر در محکومیت قاطع حمله به سفارت و کنسولگری پادشاهی عربی سعودی در تهران و مشهد تأکید می کند.

8- خواستار تلاش برای نکوهش پروپاگاندای فرقه گرایی است؛ چرا که این اقدامات نتائج ویرانگر و خطرناکی برای امنیت و ثبات کشورهای عضو به دنبال داشته و تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی به شمار می رود.

9- بر اهمیت تحکیم روابط همسایگی میان کشورهای عضو تأکید دارد، روابطی که در راستای منشور سازمان همکاری اسلامی منافع ملت ها را هم تأمین می کند.

10- کلیه کشورهای عضو و جامعه جهانی را به اتخاذ اقدامات جدی و مؤثر برای جلوگیری از وقوع یا تکرار حملاتی از این دست به نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولگری های موجود در ایران در آینده فرا می خواند.

11- با توجه به منشور سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل و قوانین بین الملل از کلیه تلاش های دیپلماتیک برای تحقق سازش های پایدار در کشمکش های موجود میان کشورهای عضو حمایت می کند.

12 – از دبیر کل سازمان همکاری اسلامی خواسته شده تا این بیانیه را به دبیر کل سازمان ملل، سازمان های منطقه ای و جهانی ابلاغ کرده و گزارشی در این باره در نشست آینده شورای وزیران امور خارجه ارائه کند.

در این بیانیه آمده است که هیئت جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با این بیانیه اعلام کرد. هیئت لبنان نیز مخالفت خود را با بیانیه اعلام کرد.
در این بیانیه به این نکته اشاره شده که هیئت جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر ملاحظه توضیحی درباره بند پنجم ارائه کرد. در این بند آمده است (با توجه به اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها، اقدامات مشروع و قانونی کشور پادشاهی عربی سعودی برادر که در فقره پنجم این بیانیه به آن اشاره شده بستگی به تصمیمات حاکمیت کشورها داشته و در نتیجه موضع گیری در این باره در یک نشست با حضور طرف های گوناگون لزومی ندارد.)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا