سال تحصیلی جدید و دانش آموزان فقیری که در تهیه لباس فرم خود هم در جا می زنند

بنابر گزارشی که از شهرستان خاش رسیده با بازگشایی مدارس تعداد زیادی از دانش آموزان دختر بلوچ مقاطع مختلف خصوصا ابتدای نتوانستند کتاب دریافت کنند و در واقع از دریافت کتاب محروم شده اند.
اول مهرماه تاریخ رسمی شروع مدارس در ایران است. به گزارش رسانه‌های داخل ایران شروع سال تحصیلی برای خانواده هردانش‌آموز ایرانی بین ۷۰۰هزار تا ۱۰میلیون تومان هزینه دارد. این در حالی است که مناطق نوار مرزی ایران خصوصا در بلوچستان تحصیل در کمبود و نبود امکانات استاندارد آموزشی ، روستا نشینی و فقر عمومی چالشهای دیگری در مقابل دانش آموزان این خطه هستند.
بر اساس اصل ۳۰قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است امکانات تحصیل رایگان را برای همه شهروندان تا پایان دوره تحصیلات متوسطه فراهم کند. این اصل اما سال‌هاست به درستی اجرا نشده است.
روزنامه شرق جدولی منتشر کرده از لیست شهریه‌هایی که مدارس ایران اعم از دولتی و غیرانتفاعی در سال جاری از دانش‌آموزان دریافت کرده‌اند. بر اساس این جدول، مدارس دولتی به طور متوسط سالانه ۳۰۰هزار تومان شهریه می‌گیرند. این رقم برای مدارس نیمه دولتی ۸۰۰هزار تومان و برای مدارس غیرانتفاعی از چهار تا هفت میلیون تومان است.
بر اساس گزارش روزنامه شرق، مدارس دولتی در سال تحصیلی جاری تنها برای مقطع کلاس اول بین۲۵۰تا ۵۵۰هزار تومان شهریه دریافت کرده‌اند. این در حالی است که وزارت آموزش و پروش بارها اعلام کرده که تحصیل در مدارس دولتی رایگان است و این مدارس حق ندارند هیچ وجهی از دانش‌آموزان دریافت کنند.
هزینه‌های متفرقه مدارس
غیر ازشهریه، مبالغ دیگری نیز از خانواده‌های دانش‌آموزان دریافت می‌شود. این مبالغ تحت عناوینی چون برپایی جشن تکلیف یا جشن شکوفه‌ها و نیز تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان دریافت می‌شود. متوسط این مبلغ حدود ۱۵۰هزار تومان است.
این تنها هزینه ثابتی است که خانواده‌ها علیرغم غیرقانونی بودن مجبور به پرداخت آن هستند. در کنار این‌ها، مخارج دیگری چون تهیه لوازم تحریر، مانتو و روپوش مدرسه، کیف مدرسه، وسایل ورزشی، کتاب‌های درسی و… نیز جزو هزینه‌های گریزناپذیر دانش‌آموزان است. مطابق جدول روزنامه شرق، مجموع این هزینه‌ها به طور متوسط ۴۲۰هزار تومان است.
به تمامی این هزینه‌ها باید مخارج سرویس مدارس یا رفت و آمد دانش‌آموزان را نیز اضافه کرد. هزینه سرویس مدارس در سال جاری ماهانه بین ۲۰۰تا ۸۰۰هزار تومان است.
این بدان معناست که هر خانواده که دانش‌آموزی را به مدرسه دولتی بفرستد در ابتدای سال باید۸۷۰هزار تومان برای یک سال بپردازد و ماهیانه نیز بین ۲۰۰تا ۸۰۰هزار تومان تنها برای سرویس مدارس. به این مبالغ هزینه‌های جاری مثل خورد و خوراک دانش‌آموزان و مخارج عادی روزانه یک دانش‌آموز را هم باید اضافه کرد.
این در حالی است که حداقل حقوق یک کارمند در ایران ۶۰۰هزار تومان است و کارمندی با این میزان حقوق، چاره‌ای جز ثبت نام فرزندش در مدرسه دولتی ندارد.
بلوچستان گویا با کمبود امکانات آموزشی نیز رو به روست و از سوی دیگر فقر عمومی رن و بوی بیشتری در این حوالی دارد.
بنابر گزارشی که از شهرستان خاش رسیده با بازگشایی مدارس تعداد زیادی از دانش آموزان دختر بلوچ مقاطع مختلف خصوصا ابتدای نتوانستند کتاب دریافت کنند و در واقع از دریافت کتاب محروم شده اند.
شاید برای شما هم جالب و غم انگیز باشد اگر بدانیم این مشکل بخاطر عدم تهیه لباس فرم توسط خانواده ها برای این دانش آموزان بوده ، لباس فرمی که نه بر اساس تعصبات قومی بلکه بخاطر ناتوانی مالی خانواده ها از پرداخت هزینه آن بوده است.
هزینه هر دست لباس فرم در این شهرستان حد اقل 60 هزار تومان تخمین زده می شود. مبلغی که شاید باعث محرومیت یک دانش آموز از تحصیل و عقب ماندن از کاروان علمی جامعه ایرانی باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا