ستیزه جویی در بلوچستان سیستم آموزشی را نابود می سازد

به گفته مسئولان، حملات ستیزه جویان به مدارس و آموزگاران حدود 70,000 کودک را در سال جاری وادار به ترک تحصیل کرده است. به رگبار بستن اتوبوسهای مدارس از جمله اقدامات تروریستی بوده است.

ستیزه جویی در بلوچستان سیستم آموزشی را نابود می سازد

دولت استانی در واکنش به تقاضاهای مردم برای افزایش امنیت، وعده بهبود وضعیت را داد.

نوشتۀ عبدالغنی کاکر

کویته – نظیر احمد بنگول زی یک دانش آموز نوعی در ناحیه آواران استان بلوچستان بود، اما تهدیدهای ستیزه جویان به جایی رسیده اند که مانع تحصیل وی شده اند.

این دانش آموز کلاس دهمی گفت: «پدرم به من اجازه رفتن به مدرسه را نمی دهد. او به من گفت که مردان مسلح مرا می کشند اگر مرا در حال رفتن به مدرسه ببینند.»
این وضعیت در سراسر این استان تکرار شده و مانع تحصیل هزاران دانش آموز گشته است. و این امر بر آینده نسل های آتی سایه انداخته است.
نظیر گفت: «آینده ما رو به تاریکی می رود؛ یکی باید پا پیش بگذارد و به ما در این وضعیت فاجعه بار کمک کند تا بتوانیم بدون ترس به تحصیلمان ادامه دهیم.»
در حالیکه وضعیت به نقطه بحرانی نزدیکی می شود، ساکنان بلوچستان از دولت استانی می خواهند که تلاشها برای ادامه کار سیستم آموزشی را افزایش دهد.
محمد علی، آموزگاری در نوشکی، به آسیای میانه آنلاین گفت: «نقش دولت در وهله نخست محافظت از موسسات آموزشی است. آنها [مدارس] اگر توسط ستیزه جویان تخریب شوند، دولت باید اطمینان حاصل کند که این مدرارس دوباره ساخته شوند و روند آموزش بدون اخلال بیشتر ادامه یابد.»

میزان ترک تحصیل یک چالش مهم است
به گفته مسئولان، حملات ستیزه جویان به مدارس و آموزگاران حدود 70,000 کودک را در سال جاری وادار به ترک تحصیل کرده است. به رگبار بستن اتوبوسهای مدارس از جمله اقدامات تروریستی بوده است.
دکتر عبدالمالک وزیر اعلی بلوچستان گفت که حدود 1.3 میلیون کودک در سراسر این استان به مدرسه نمی روند.
وی گفت: «میزان بالای ترک تحصیل و دسترسی اندک کودکان به مدارس به بزرگترین چالشهای این استان تبدیل شده اند.»
ا. ن. صابر رییس اتحادیه آموزگاران دولتی کویته به آسیای میانه آنلاین گفت که ناظران ستیزه جویی را بعنوان اصلیترین مقصر وجود بیشترین نرخ بی سوادی کشور در بلوچستان می دانند.
شانتول گرگیناری، یک آموزگار ارشد و استاد سابق تاریخ در بلوچستان، گفت: «رفتار جانبدارانه ستیزه جویان درهای تحصیل را می بندد … و آنها می خواهند توده های مردم را در تاریکی جهل نگه دارند.»
علی گفت: «این یک توطئه بزرگ علیه بلوچستان است که عناصر ضدصلح می خواهند کل سیستم آموزشی در این استان را از بین ببرند. این گروه های ستیزه جو در تلاشند تا قوم بلوچ را عقب مانده و بی سواد نگه دارند … و جوانانشان را در برابر ستیزه جویی آسیب پذیرتر سازند.»

 

بازگردانی بچه ها به مدرسه
تحلیلگران می گویند که این وضعیت سخت مخالف خواسته ساکنان است.
بهرام رند مددکار اجتماعی در خضدار به آسیای میانه آنلاین گفت: «مردم می خواهند فرزندانشان باسواد باشند … اما در واقعیت هیچ کس برای کمک به آنها جهت خروج از این وضعیت وجود ندارد. دنبال تحصیل بودن در نواحی دچار مناقشه می تواند به قیمت جانتان تمام شود.»
دولت استانی می گوید که به نیاز به تضمین دسترسی ایمن به مدارس و یک محیط آموزشی امن آگاه است.
مالک گفت: «ما همه اقدامات ممکن برای حفظ نظم و صلح و دایرسازی مجدد سیستم آموزشی در نواحی دچار ستیزه جویی را انجام می دهیم.»
وی گفت که دولت در حال بازبینی سیاست های مرتبط با تحصیل است و 61.3 میلیارد روپیه (62 میلیون دلار) را برای رفع مشکلات اختصاص داده است.
صابر گفت که اصلاحات شامل تامین امنیت برای آموزگاران، دانش آموزان و سایر افراد دخیل در امر آموزش خواهند بود.
وی افزود: «این نیاز زمانه است تا آموزش در بلوچستان را از شر افراط گرایی و تروریسم خلاص سازیم.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا