سرنوشت تبعیض ها آشکار علیه ملت بلوچ / مسلم عزیزی

مردم بلوچ مرگ عزیزان خود در بیمارستان هایی که از عدم پزشک متخصص، جراح و حتی رادیولوژی مناسب در سطح شهرهای بلوچستان رنج می برند، شاهد هستند.

در اکثر شهر بلوچستان که با جمعیت بیشتر از سیصد هزار نفری، فقط یک درمانگاه کوچک که جوابگو نیاز مردم همان مناطق هم نیست، توسط پزشکانی غیربومی که تازه از دانشگاه فارع التحصیل شده اند بعنوان کارآموز، بدون هیچ گونه تجربه کافی در زمینه مداوا و معالجه با کمترین تخصص پزشکی به بلوچستان فرستاده میشوند، استفاده و اداره میشوند.

سرنوشت تبعیض های آشکار علیه ملت بلوچ و باز هم سکوت رسانه های رسمی ایران در این باره، ایندفعه در نظام پزشکی جایگاهی که باید در زمینه مداوا و معالجه بیماران فعال باشد، خود بطور سیستماتیک به قتل گاه مردم بلوچ تبدیل شده است، نمونه ای از ده ها جنایاتی که در بلوچستان صورت می گیرد.

حداکثر مردم شهر های بلوچستان بر این باورند؛ که ژریم ایران مردم بلوچستان را بعنوان موش آزمایشگاهی وسیله ای برای ورزیده شدن این پزشکان کارآموز می‌دانند، که بعد از اتمام دوره کارآموزی به کلان شهرهای دیگر ایران مهاجرت می کند.

مردم بلوچستان از روستا ها و شهرهای کوچک باید برای انجام امورات پزشکی مسافت صد تا دوبیست کیلومتری یا بیشتر را بپیمایند، تا به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کند.

بلوچستان همواره از داشتن متخصص بومی در رنج بوده، عدم اختصاص سهمیه برای رشته های پزشکی در دانشگاها برای نخبگان جوان بومی منجر به تبعیض در نظام پزشکی شهرهای بلوچستان شده.

در این رابطه قتل نوازاد بلوچ بدست پرسنل بیمارستان ایرانشهر عدم کارآموزدگی این پرسنل را ثبات می کند.

*نادر بامری پدر نوزاد متوفی در بیمارستان ایرانشهر، اظهار داشت*

دو روز پیش همسرم را جهت زایمان از دلگان به “زایشگاه ایران” ایرانشهر آوردم، پس از بستری هیچ یک از پرسنل بخش برای معاینه و مداوا به بیمار به فوریت سر نزدند، از بس داد وفریاد و سر صدای بیمار در اثر درد شدید زایمان، یکی از پرسنل بخش با تزریق یک امپول به بیمار باز هم درد بیمارساقط نشد، پس از تحمل درد وضع حمل طبیعی در حال انجام بوده *پرستار بخش با کشیدن سر بچه باعث میشه کله از تنش جدا شود*

بعداز این واقعه پرسنل بخش دچار سر درگمی میشوند و اقدام به عمل سزارین مینمایند و بدین صورت قسمت دیگر بدن بچه را بیرون میاورند، پس از ان سر بچه را با تن بی جانش بخیه زدند و داخل ملحفه و باند پیچی، تحویل خانواده مریض مینمایند.

این چندمین بار است که در بلوچستان چنین جنایایتهای هولناکی تکرار می شود، ولی متاسفانه اینجا بلوچستان است و مردم مجبور به سکوت هستند.

*این است گوشه ای از  تبعیض در بلوچستان

مسلم عزیزی

14.11.2017 برابر 23.08.1396

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا