سهل انگاری تیم پزشکی، چگونه جان بیمار زاهدانی را گرفت؟

هنگامی که بیمار زاهدانی برای انجام عملی رایج به یکی از کلینیک های تخصصی شهر زاهدان مراجعه کرد، نمی دانست که یک نقص عجیب در ساختار فیزیکی اتاق عمل بلای جانش خواهد شد و حیاتش را از او خواهد گرفت؛ اتفاقی باور نکردنی که کادر پزشکی ابتدا آن را تکذیب کردند و بعد از اثبات موضوع، به دنبال توجیهش برآمدند.

هنگامی که بیمار زاهدانی برای انجام عملی رایج به یکی از کلینیک های تخصصی شهر زاهدان مراجعه کرد، نمی دانست که یک نقص عجیب در ساختار فیزیکی اتاق عمل بلای جانش خواهد شد و حیاتش را از او خواهد گرفت؛ اتفاقی باور نکردنی که کادر پزشکی ابتدا آن را تکذیب کردند و بعد از اثبات موضوع، به دنبال توجیهش برآمدند.

به گزارش «تابناک»؛ اول دی ماه سال جاری، یک بیمار زاهدانی که از مشکل آب مروارید چشم رنج می برد، برای انجام عمل رایج آب مروارید به یکی از کلیلینک های تخصصی شهر زاهدان مراجعه کرد و آماده عمل شد؛ اما پیش از عمل، چراغ اتاق عمل از ارتفاع 3 متری روی شکمش افتاد و برایش مشکلاتی را ایجاد کرد و در نهایت موجب مرگ او شد. بررسی ها نشان می دهد، با اینکه بر اثر سقوط چراغ اتاق عمل و در اثر شدت ضربه بیمار از حال می رود، پزشک جراح اصرار دارد که عمل چشم انجام شود و این موضوع در ادامه برای بیمار مشکلاتی ایجاد می کند.

فرزند این بیمار به «تسنیم» گفت: همراه پدر من بیمار دیگری با بیماری چشمی مشابه بود که او نیز تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از حدود 20 تا 30 دقیقه عملش به پایان رسید، ولی پدر من حدود 4 ساعت و 30 دقیقه در اتاق عمل بود. طبق بررسی‌هایی که ما داشتیم، مدت معمول جراحی “آب مروارید” حدود 30 دقیقه است و مدت طولانی حضور پدر من در اتاق عمل جای سؤال دارد.

او افزود: وقتی پدرم پس از انجام عمل و به دست آوردن هشیاری اطرافیان خود را از این حادثه و درد قسمت شکم مطلع کرد، پرسنل کلینیک این اتفاق را تکذیب کرده و گفتند که وی در حال هذیان‌گویی است اما پس از چندی به دلیل هشیاری بیمار و وجود آثار ضربه روی بدن وی به وقوع حادثه سقوط چراغ اعتراف کردند.

خانواده بیمار تصور می کنند که مشکل خاصی نیست و پدر را با تشخیص تیم پزشکی از درمانگاه مرخص می کنند اما پس از چند روز بیمار به ‌دلیل دردی که در ناحیه شکم احساس می‌کند دوباره به پزشک مراجعه می‌کند که متخصصان متوجه ضربه به روده‌ها و عفونت شکم می‌شوند و با توجه به وخیم شدن ناگهانی حال بیمار، پزشکان اقدام به عمل جراحی فوری وی در بیمارستان “امام علی(ع)” زاهدان می‌کنند.

فرزند این بیمار در مورد ادامه فرایند درمان مشکل پیش آمده گفت: پدرم در بخش icu بیمارستان “امام علی(ع) زاهدان بستری شد؛ اما بر اثر گسترده شدن عفونت در بدن و صدمه به سایر قسمت ‌ها از جمله کلیه و ریه، ایجاد مشکل در علایم حیاتی و وخامت وضعیت وی با توصیه پزشکان بیمارستان و اصرار خانواده، به تهران اعزام شد، ولی ساعاتی پس از رسیدن به تهران در 25 دی‌ماه و پس از تحمل بیش از دوازده روز کما و رنج ناشی از صدمه ذکر شده، جان خود را از دست داد. محمودرضا میری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ضمن تأیید خبر سقوط چراغ اتاق عمل بر شکم بیمار، در این رابطه اظهار داشت:

در زمینه حادثه‌ای که اخیراً در یکی از کلینیک‌‌های جراحی محدود شهرستان زاهدان رخ داد و در پی آن چراغ سقفی اتاق عمل ـ که میان پزشکان به اسم چراغ “سیالتیک” شناخته می‌شود ـ کنده شده و روی بیماری که برای جراحی بیماری “آب مروارید” مراجعه کرده بود، افتاد و بیمار پس از مدتی فوت کرد، بررسی‌های لازم توسط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حال انجام است. آنچنان که آمد، بر اثر نقص در تجهیزات فیزیکی یک کلینیک تخصصی در شهر زاهدان و سقوط چراغ اتاق عمل، مشکلاتی برای این بیمار ایجاد می شود و شرایط برای او به گونه ای پیش می رود که تحت تأثیر این رویداد در نهایت جان خود را از دست می دهد.

در این رابطه چند نکته قابل تأمل به ذهن می رسد که لازم است به آنها اشاره شود. هرچند در هر عمل و اقدامی رعایت نکات ایمنی باید در اولویت برنامه ها باشد، این مهم برای بیمارستان ها و مراکز درمانی که از جمله مراکز حساس و آسیب پذیر هستند به مراتب اهمیت بیشتری دارد؛ آنقدر که درباره رعایت استانداردهای ایمنی بیمارستان و ساخت بیمارستان ایمن دستورالعمل ها و تأکیدهای فراوانی از سوی مقامات ذی ربط انجام شده است.

از سویی نیز در همین باره تا کنون سیزده جلد کتاب راهنما که حتی نکات ایمنی کوچک ترین بخش های بیمارستانی را هم مورد تأکید دارد، از سوی وزارت بهداشت منتشر و در اختیار مسئولان بهداشتی و در مانی کشور قرار گرفته است که توجه به آنها قاعدتاً سبب خواهد شد ایمنی محیط مراکز درمانی، به ویژه اتاق عمل تا درصد بالایی افزایش یابد.

حالا پرسش این است که چگونه پیش از انجام عمل آزاد بودن چراغ اتاق عمل از سقف و احتمال سقوط آن مورد بررسی و اصلاح قرار نگرفته است؟ آیا این موضوع از مسائل ایمنی مراکز درمانی نیست؟ آیا این اتفاق نشان نمی دهد دیگر بخش ها و واحدهای بیمارستانی کشور نیز در رعایت اصول ایمنی ـ که مستقیم با جان شهروندان ارتباط دارد ـ دچار نقص هستند؟ نکته دیگر که از ایراد پیشین نیز دردناک تر است،

اینکه بر اساس گفته فرزند بیمار فوت شده، مسئولان و کادر پزشکی این مرکز درمانی ابتدا به تکذیب اتفاق افتاده روی آوردند، ولی وقتی شواهد و ناراحتی مستمر بیمار دیده شد، بناچار زبان به اعتراف گشودند و حقیقت ماجرا را گفتند.

مسأله دیگر اینکه پزشک جراح به رغم اینکه از سقوط چراغ روی شکم بیمار اطلاع می یابد و منطق حکم می کند عمل جراحی را لغو و مسئولانه مشکل بیمار را پیگیری کند، بی توجه به اتفاق رخ داده، کار خودش را می کند و چه بسا این اقدام در تشدید مشکل بیمار موثر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا