سپاه پاسداران ایران از دستگیری یک تیم به اصطلاح تروریستی خبر داد

 

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران روز دوشنبه (۱۵ دی/ ۵ ژانویه) از بازداشت یک “تیم تروریستی” در منطقه سرباز در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. بنا به این گزارش، این تیم در گذشته در چندین اقدام تروریستی دست داشته و تعدادی معلم و بسیجی را در این منطقه به قتل رسانده است.

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز با تایید دستگیری یک “تیم تروریستی”، به خبرگزاری تسنیم گفت: «اعضای ۹ نفره این تیم تروریستی که اقدام به ترور ۲ تن از شهروندان در منطقه “سرباز” استان سیستان و بلوچستان کرده بودند، به همت نیروهای امنیتی و قرارگاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شده‌اند.»

مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان از نآرام‌ترین مناطق مرزی ایران است. علاوه بر فعالیت گروه‌های قومی مسلح، این منطقه یکی از گذرگاه‌های عمده عبور مواد مخدر از شرق به غرب است. افغانستان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است و بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آن با عبور از مرزهای شرقی ایران وارد بازار مصرف در دیگر نقط جهان می‌شود.

ترورهای ماه‌های اخیر

هشت روز پیش از این (یکشنبه ۷ دی/۲۸ دسامبر ۲۰۱۴) یک بسیجی و دو افسر سپاه در نزدیکی شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند.

مقام‌های محلی ایران می‌گویند مهاجمان پس از ترور این افراد به داخل پاکستان فرار کرده‌اند. قربانیان این حمله مسلحانه سرگرد اکبر عبدالله نژاد، ستوان سوم قدرت الله ماندنی و بسیجی موسی نصیری بیات معرفی شده‌اند.

در اواسط مهرماه امسال (۱۳۹۳) نیز افراد مسلح در همین منطقه با حمله به یک خودروی نیروی انتظامی سه سرنشین آن را کشتند.

به گفته نماینده زاهدان در مجلس، “این‌گونه اقدامات تروریستی در استان سیستان و بلوچستان موجب ایجاد فضای ناامنی در استان شده و امنیت سرمایه‌گذاری، اشتغال و رونق تولید را کاهش می‌دهد”.

مقام‌های ایران گروه “جیش العدل” را مسئول اکثر این حملات مسلحانه معرفی می‌کنند. خود این گروه نیز تاکنون مسئولیت چند قتل و ترور در نواحی شرقی استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است. جیش‌العدل یک گروه سنی‌مذهب بلوچ است و خود را مدافع حقوق اقلیت سنی بلوچستان ایران می‌داند.

اما محمدحسین شهریاری نماینده زاهدان می‌گوید ترورهای اخیر “ربطی به گروه جیش‌العدل نداشته و با هدف تفرقه انجام شده است”. شهریاری به رسانه‌های ایران گفته است: «یک باند مسلح تشکیلاتی و با برنامه‌ریزی قبلی دست به ترور معلمین در جنوب استان زده است».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا