سیستان، در وضعیت فوق العاده/ یارانه تنها در آمد سیستانی ها در پسابرجام

اینجا سیستان است سرزمین خشکیده ای که نه تنها قهر طبیعت بلکه قهر مسولین آن را از پای در آورده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، سیستانی که روزگاری انبار غله ایران بوده در حال حاضر آنچنان از نظر معیشتی در تنگنا قرار گرفته که عده زیادی از مردمانش بدون حمایت نهادهای حمایتی و یارانه نمی توانند زندگی بگذرانند.

در حالی که وجود مرز می تواند فرصتی برای اشتغالزایی در سیستان محسوب شود اما متاسفانه مردمان سیستان هیچ بهره ای از آن نمی برند.

بیکاری و مشکلات اقتصادی آنچنان عرصه را بر مردمان صبور سیستان تنگ کرده که مهاجرت و کارگری در شهرهای دیگر را تنها چاره خویش می بینند.

 

مسولین وعده بلاعمل به مردم ندهند

امام جمعه شهرستان هیرمند گفت: بارها تاکید کردم مسولین به مردم وعده بلاعمل ندهند و در صورتی که تحقق یک وعده زمان طولانی می طلبد با گفتن واقعیت مردم را از آن آگاه، تا امید واهی نداشته باشند.

 

حجه الاسلام و المسلمین ابراهیم گزمه با بیان مسئله اشتغال در سیستان بسیار مهم است افزود: متاسفانه طرح های اشتغال در سیستان طولانی مدت است در حالی که با توجه به وضعیت کنونی آن باید به دنبال طرح های کوتاه مدت بود که در این راستا استفاده از مرز بهترین راهکار است.

وی با بیان، مسئولان وعده بازگشایی مرز را به مردم می دهند افزود: در عمل مردم سیستان از مرز هیچ بهره ای نمی برند.

وی عنوان کرد: باید برای کوتاه مدت کار در مرز، گذرهای مرزی و پاس مرزی انجام شود اما علیرغم پیگیری های فراوان این کار انجام نشد. در حالیکه در بلوچستان پاس مرزی انجام می شود.

 

بین مردم سیستان و افغانستان مراودات صورت گیرد

امام جمعه شهرستان هیرمند با بیان پایه، معامله مراوده است افزود: ابتدا بین دو کشور ایران و افغانستان ارتباط مردمی ایجاد شود تا معاملات در مرز صورت گیرد چرا که با احیا رفت و آمد مردم در مرز، تجارت صورت خواهد گرفت.

 

 

گزمه تصریح کرد: باید بین دو کشور رایزنی صورت گیرد تا مردم سیستان و افغانستان در یک محدوده مکانی خاص و با کنترل با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا داد و ستد صورت گیرد.

وی با بیان، مسولان گفته اند مرز را باز می گذارند اما افغانی ها همکاری نمی کنند چرا که بی اعتمادی به وجود آمده است افزود: تاجری که سرمایه گذاری کرده ترس از بسته شدن مرز دارد چرا که مرز تنها یک متولی نداشته در حالی که یک ارگان مرز را باز می کند ارگان دیگر مرز را می بندد.

 

به منظور جلوگیری از مهاجرت، اشتغال باید تسهیل شود

امام جمعه شهرستان هیرمند بابیان، به منظور جلوگیری از مهاجرت بیشتر مردم اشتغال تسهیل شود اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال در کوتاه مدت باید از فرصت مرز استفاده شود و در بلند مدت از کارخانه ها و انتقال آب با لوله بهره برد.

حجه الاسلام گزمه تاکید کرد: طرح 46 هزار هکتار انتقال آب با لوله با وجود فراهم بودن هزینه آن متاسفانه با گذشت زمان طولانی هنوز در حد یک قرارداد است و پیشرفتی نداشته است.

وی با عنوان وضعیت معیشتی مردم سیستان بسیار بد و فوق خط قرمز است افزود: بسیاری از مردم سیستان تنها با یارانه زندگی خود را می گذرانند در حالی که اگر یارانه نباشد به دلیل نداشتن منبع درآمدی بسیاری از مردم از گرسنگی از بین خواهند رفت.

وی افزود: به جای دادن ماهی به مردم سیستان، باید ماهیگیری به آن ها آموخت تا مشکل بیکاری در سیستان رفع شود. همچنین با دادن وام های اشتغال به مردم اشتغال را در سیستان تسهیل کنند چرا که افراد زیادی قصد کار کردن به وسیله وام را دارند اما متاسفانه به دلیل نداشتن ضامن یاسند نمی توانند از وام استفاده کنند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا