سیستان و بلوچستان؛ کلکسیون پروژه‌های ناتمام/ پل تجاری ایران پاکستان در انتظار ابلاغ اعتبار

وجود پروژه نیمه‌تمام در سیستان و بلوچستان سبب شده تا این روز ها این استان به کلکسیونی از طرح‌های تاریخی و ناتمام تبدیل شود که در این بین پل تجاری سرباز از پروژه هایی است که نیازمند اعتبار است تا واردات و صادرات به سهولت انجام گیرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی عصر هامون، پروژه‌ های عمرانی کلان و مهم در ارتقا شاخص توسعه یک منطقه و برون رفت از مشکلات عدیده اقتصادی و فرهنگی بسیار اثرگذار است و تصویب این طرح‌ها در استان کم برخوردار و محرومی همچون سیستان و بلوچستان بدون جذب اعتبارات و منابع مالی لازم نه تنها سودمند نبوده بلکه بی‌اعتمادی مردم به وعده ها و شعارهای دولتمردان را در پی خواهد داشت.
پل تجاری سرباز- ایرانشهر که یکی از پل های مهم در ترانزیت کالا به پاکستان است در سال های اخیر به علت کمبود اعتبار چهره زخمی به خود گرفته است.

نقش مهم پل سرباز در اتصال مبادلات تجاری ایران به پاکستان
به گفته ایوب کرد مدیر کل راه و شهرسازی جنوب استان اظهار داشت: پل سرباز که در محور ایرانشهر-سرباز قرار دارد نقش مهمی در اتصال به کشور پاکستان و بازارچه مرزی پیشین دارد.
وی افزود: در راستای اجرای مدیریت بحران و پیش‌بینی تخریب پل قدیمی که از مصالح قدیمی با عمر 40 سال ساخته شد، پل سرباز در حال احداث است.

بهره‎برداری از پل سرباز نیازمند 155 میلیارد ریال اعتبار
مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر گفت: برای احداث پل بزرگ سرباز تاکنون 58 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و اسناد خزانه اسلامی هزینه شده و برای تکمیل و بهره‎برداری این پروژه 155 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
ایوب کرد در گفت و گو با یکی از رسانه ها اظهار داشت: با وجود کمبود اعتبار پروژه و به لحاظ توان مالی و اجرایی پیمانکار عملیات احداث پل بزرگ سرباز هم‎اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر افزود: با پیش‌بینی تخریب پل قدیمی با مصالح قدیمی که 40 سال پیش ساخته شده، در مجاورت آن پروژه احداث پل بزرگ با 11 دهانه 22 متری با پایه شمعی و تیرودال بتنی، هم‎اکنون نصب شاه تیرهای این پروژه اجرا شده است.
این مسئول گفت: برای احداث پل بزرگ سرباز تاکنون 58 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و اسناد خزانه اسلامی هزینه شده و برای تکمیل و بهره‎برداری این پروژه 155 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: تا قبل از این به دلیل اینکه طرفین پل در ادعای تملک اراضی اهالی منطقه بود، از ساخت دو طرف پل توسط مردم جلوگیری به عمل می‌آمد که با اعزام چند گروه کارشناسی برای بررسی دقیق مسئله پرونده معارضین تامین اعتبار و پرداخت خسارت شده است.

لزوم پیش‌بینی ضریب موفقیت در تأمین پیش‌نیازهای لازم در بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی
یکی از موارد قابل‌توجهی که می‌تواند در تسریع بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی مؤثر باشد، پیش‌بینی و درک صحیح از نیازها و الزامات ضروری درراه اندازی و افتتاح طرح‌های عمرانی است.
بدون شک طرح نیمه‌کاره بازدهی چندانی ندارد و بهره‌وری از پروژه‌های عمرانی برای عموم مردم پس از راه‌اندازی آن امکان‌پذیر است و به‌طور طبیعی هدف نهایی از کلنگ زنی و طراحی یک طرح، استفاده از کاربری آن است.
با توجه به این موضوع، امید است مسئولان و دستگاه‌های اجرایی با توجه به بضاعت اعتباری کشور، استان یا منطقه استحفاظی تحت مدیریتی خود به تعریف پروژه جدید اقدام و سیکل و روند مطالعاتی آن را با دقت نظر لحاظ کنند تا موانع و بن‌بست‌های احتمالی پیش روی طرح‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و … به حداقل ممکن کاهش یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا