سیستان و بلوچستان در شرایط بسیار ناامن غذایی

سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های بسیار ناامن غذایی مشخص شده‌.

به گزارش عصرهامون، وقتی طبق آمار رسمی اعلامی وزارت رفاه 13میلیون تن زیر خط فقر باشند نباید انتظار داشت که امنیت غذایی امتیاز خوبی داشته باشد چرا که فقر بر دسترسی تاثیر دارد و این فقط نمونه ای از دشواری کار در زمینه بهبود امنیت غذایی است.

حال که تغذیه نامناسب نخستین عامل خطر برای مرگ زودرس ایرانی ها به شمار می آید، وضعیت غذایی مردم چگونه است؟

آیا ایران امنیت غذایی دارد؟ به عبارت دیگر ایران، از نظر امنیت غذایی جزو کدام کشورها قرار دارد؟

بر اساس تعریف سازمان ملل امنیت غذایی به دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی افراد در تمام اوقات به غذای کافی، ایمن و مغذی به منظور یک زندگی سالم و فعال، امنیت غذایی گفته می شود.

آمارهای جهانی می گوید ایران در مناطق پرخطر از لحاظ امنیت غذایی قرار گرفته است، البته وضعیت امنیت غذایی در استان‌های قم، اصفهان، سمنان، تهران و یزد بسیار امن، در آذربایجان شرقی، قزوین و مازندران امن، در زنجان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مرکزی، همدان، گلستان و گیلان نسبتا امن گزارش شده است.

استان‌های اردبیل، چهارمحال و بختیاری، فارس، کرمانشاه، کردستان، لرستان و خراسان جنوبی به عنوان استان نسبتا ناامن غذایی معرفی شده است. علاوه بر آن استان‌های خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر ناامن و هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان به عنوان استان‌های بسیار ناامن غذایی مشخص شده‌اند.

چه کنیم تا امنیت غذایی ما بهبود یابد؟

دکتر دماری در رابطه با این سوال به سه راهکار براساس سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور اشاره کرد و گفت : ایران برای اینکه وضعیت امنیت غذایی را بهبود دهد باید برای تامین پایدار غذا، بهبود ایمنی غذا و بهبود تغذیه مردم برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد : برای تامین پایدار غذا باید محصولات سالم غذایی را تامین ، فرمول بندی سالم محصولات غذایی را بازنگری و رعایت و نیز به غنی سازی مواد غذایی در رابطه با کمبود ریز مغذی ها نیز توجه کنیم. همچنین مدیریت اقلیم و تغییرات آب و هوایی و نیز واردات محصولاتی که آب زیادی مصرف می کنند (به جای کشت آنها در کشور) از دیگر نکات قابل توجه در این امر به شمار می آید.

مدیر گروه تحقیقاتی مولفه های اجتماعی سلامت موسسه ملی تحقیقات سلامت ، پیش از آنکه به بهبود ایمنی غذا بپردازد آن را تعریف کرد و اظهار داشت : به حفظ و نگاهداری غذا از هر گونه آلودگی ، ایمنی غذا گفته می شود.

دماری ادامه داد: برچسب گذاری بر روی محصولات غذایی، درجه بندی مراکز تولید و عرضه خوراکی ها و آشامیدنی ها و نیز کاهش عوامل خطرزا در مواد غذایی از مواردی است که بهبود و ایمنی غذا را تامین می کنند.

وی در رابطه با بهبود تغذیه نیز به موضوعاتی تاکید کرد که سرمایه گذاری کشور در امر تغذیه مادر باردار و کودکان تا 6 سال نخست زندگیشان و نیز اجرای برنامه های حمایتی از فقرا از جمله این موارد است که در دو دهه گذشته اجرایی شده و در این مورد ایران نمره ممتازی در دنیا دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا