سیستان و بلوچستان غنی از سرمایه؛محروم از توسعه

تعداد تحصیلکردگان در سیستان و بلوچستان زیاد است اما تاثیر آنان بر جامعه بسیار کمتر از وزن اجتماعیشان است چرا که در حوزه عمومی به دلیل عدم وجود فضا برای فعالیت حضور پر رنگی ندارند.
زاهدان-سیستان و بلوچستان با وجود دارا بودن منابع عظیم خدادادی، مرز مشترک، جمعیت جوان،دستیابی به آب های آزاد و خاک حاصلخیز اما همچنان نام استان کمتر برخوردار و یا محروم را یدک می کشد.
به گزارش خبرنگار مهر، شاید در صورت وجود این حجم بالا از منابع با پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه سیستان و بلوچستان در استان های دیگر هیچ گاه لفظ محروم و توسعه نیافته را نمی شنیدیم اما متاسفانه به دلیل نا آگاهی و عدم استفاده مطلوب و بهینه شاهد بروز پیشرفت و توسعه در استان نمی باشیم.

به گفته بسیاری از کارشناسان عمده دلیل عدم پیشرفت در استان استفاده غیر صحیح از منابع انسانی است چرا که عمده دلیل پیشرفت هر جامعه وجود منابع انسانی آن است در حالیکه سیستان و بلوچستان یکی از جوانترین استان های کشور با نیروی سرشار از جوانی می باشد که هدایت آن به شیوه صحیح می تواند عامل رشد و بالندگی باشد.

تحصیلکرده های استان به اندازه وزن اجتماعی شان تاثیرگذار نیستند

سرپرست اداره کل اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان گفت: تعداد تحصیلکردگان در سیستان و بلوچستان زیاد است اما تاثیر آنان بر جامعه بسیار کمتر از وزن اجتماعیشان است چرا که در حوزه عمومی به دلیل عدم وجود فضا برای فعالیت حضور پر رنگی ندارند.

قاسم سیاسر در گفتگو با مهر بیان کرد: مراجع سنتی استان در حوزه عمومی حضور داشته و ارتباطات سنتی خود را حفظ نموده و علاوه بر ارتباطات سنتی از ارتباطات نوین نیز استفاده می کنند بنابراین تاثیر گذاری آنان بیشتر بوده است البته روی سخن بر حذف هیچ گروهی نبوده چرا که همگان باید تاثیر گذار بر جامعه باشند بنابراین مراجع سنتی حق استفاده از رسانه های جدید را دارند.

وی ادامه داد: تحصیلکردگان استان نیز در حوزه های عمومی فضاهای جدید تولید کنند تا تاثیر گذاری خود را افزایش دهند و زمینه رشد استان را فراهم کنند.

وی عنوان کرد: مرکز اسناد و کتابخانه های یک مکان کوچک با امکانات محدود بوده اما تلاش میکند که بخشی از حوزه عمومی باشد و تحصیلکردگان استان به منظور توسعه استان اندیشه های خود را در میان گذاشته که در این راستا فضا مهیا شده تا اندیشه های نوین مطرح گردد.

برای رسیدن به توسعه استان باید از بند قومیت گرایی رها شد

معاون سابق برنامه ریزی و بودجه سیستان و بلوچستان گفت: برای توسعه استان نباید درگیر قومیت ها و مذاهب و طوایف بود بلکه باید به دنبال ایجاد انسلن های نوین و منعطف بود که روابط خود را با دیگران منعطف و سازگار نمایند که در این راستا مطالعات افراد باید افزایش یابد.

اسدالله اکبری عنوان کرد: برای رسیدن به یک جامعه توسعه یافته افراد جامعه باید انسان های توسعه نگر بوده و در روابط خود با اطرافیان تجدید نظر کرده و به حقوق دیگران احترام گذاشته و با سایر جوامع روابطی مناسب و متعامل ایجاد کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سیستان و بلوچستان افراد به قومیت ها و مذاهب خود اهمیت فراوان می دهند که این کار متناسب با توسعه جامعه نمی باشد.

اکبری گفت: منابع فیزیکی و مالی برای توسعه استان نمی تواند پایدار باشد زمانی توسعه می تواند شروع شروع شود که انسان ها توسعه یافته شوند تا توسعه پایداری ایجاد شود.

وی افزود: سیستان و بلوچستان از لحاظ زیربنایی به سمت متوسط کشور رسیده بنابراین می توان جهت رشد و توسعه آن از دیدگاه های کلان استفاده کرد.

سهم منابع انسانی در توسعه ۸۰ درصد است

مسول سابق ایرانگردی و جهانگردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: سهم منابع انسانی در توسعه یک جامعه ۸۰ درصد است که با توجه با جمعیت استان درصورت استفاده مطلوب از منابع انسانی می توان شاهد رشد و بالندگی استان باشیم.

محمد جمالزهی در گفتگو با مهر بیان کرد: یکی از عمده موانع استان قوم گرایی است و لذا تا اتحاد لازم بین همه و عزم ملی برای تحول به وجود نیاید شاهد رشد چشمگیر نخواهیم نبود.

این دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: سیستان و بلوچستان دارای قابلیت های بسیار فراوانی می باشد اما از نظر شاخص های توسعه ای در رده های آخر کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: در رفع قوم گرایی نخبگان نقش موثری در جامعه دارند اما متاسفانه شاهدیم اجدادمان با وجود بی سوادی بسیار در ایجاد امنیت نسبت به ما بهتر عمل کرده اند به گونه ای که در زمان های گذشته مشکلات امنیتی در لایه های اولیه جامعه زمنگیر می شد.

وی با عنوان تا زمانی که قومیت ها در استان به یکدیگر اعتماد نکنند موفقیتی در توسعه ایجاد نمی شود تصریح کرد: متاسفانه هر فردی قوم و طایفه خود را برتر از اقوام دیگر دانسته و تنها ارزش های خویش را قبول دارند و سایر اقوام را تحقیر می کنند. بنابراین تا زمانی که افراد خود را اصلاح نکنند و خود را برتر از دیگران بدانند توسعه ای در استان ایجاد نخواهد شد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا