شهردار چابهار: عزم لازم برای ساماندهی حاشیه‌نشینی در چابهار وجود ندارد

یونس حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چابهار، بزرگ‌ترین منطقه حاشیه‌نشین کشور نسبت به جمعیتش است و بیش از ۶۳ درصد از جمعیت حدوداً ۱۰۵ هزارنفری شهر چابهار در سکونت‌گاه‌های غیررسمی حاشیه ‌شهر زندگی می‌کنند.

وی با بیان ‌اینکه ۱۵۲ هکتار از اراضی حاشیه‌نشین در محدوده شهر چابهار و بقیه در محدوده روستای حاشیه‌نشین «کمب» که به شهر چسبیده قرار داد، افزود: ساماندهی حاشیه‌نشینی محدوده شهر چابهار که شامل ۷۰ هکتار از اراضی «کمب» داخل محدوده ،۶۴ هکتار اراضی «مرادآباد» و «میرآباد» و ۴ هکتار اراضی «جنگلوک» است به‌ صورت مشارکتی با دیگر نهادها بر عهده شهرداری است.

حقانی گفت: مشکلی که ما در ساماندهی حاشیه‌نشینی داریم، اراضی این مناطق است که همگی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن است و لازم است برای خدمات‌دهی به حاشیه‌نشینان این اراضی به شهرداری واگذار شود که با مخالفت سازمان ملی زمین و مسکن مواجه شده است.

شهردار چابهار بابیان این‌ که متولی هماهنگی ارگان‌ها برای ساماندهی حاشیه‌نشینی ستاد بازآفرینی است، تأکید کرد: دبیرخانه این ستاد در اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان است ولی این اداره کل به‌عنوان نماینده وزارت راه و مرتبط کننده ما به سازمان ملی زمین و مسکن، همکاری و عزم لازم را برای ساماندهی حاشیه‌نشینی در بندر چابهار ندارد.

وی گفت: حاشیه‌نشینی چابهار رشد روز افزونی دارد و هرروز ساماندهی آن پیچیده‌تر می‌شود، همین حالا زمین‌هایی که برای ساماندهی منطقه «جنگلوک» و انتقال حاشیه‌نشینان این منطقه به «مرادآباد» از سال‌ها قبل در نظر گرفته‌شده، متأسفانه همگی از سوی حاشیه‌نشینان در سال‌های گذشته تصرف‌شده و ما چاره‌ای جز برخورد و رفع تصرف این اراضی با مجوز دادستانی نداریم چرا که حاشیه‌نشینان منطقه «جنگلوگ» باید برای ساماندهی به این منطقه منتقل شوند.

شهردار چابهار تأکید کرد: هیچ ‌کدام از زمین‌های حاشیه‌ شهر چابهار متعلق به شهرداری نیست و همگی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن است که در سال‌های متوالی بدون نظارت، با رشد سرطان‌گونه حاشیه‌نشینی تصرف‌ شده است و هیچ کاری هم برای ساماندهی یا برخورد صورت نگرفته است.

حقانی اضافه کرد: شهرداری چابهار اعلام کرده، اگر زمین‌ها به شهرداری واگذار شود، شهرداری با توجه به ردیف‌هایی که به ساماندهی حاشیه‌نشینی اختصاص‌یافته که شامل ۳۰ درصد اعتبارات استانی و نهادهای درگیر در ستاد بازآفرینی است و همچنین پیگیری و عزم مستمر، ساماندهی را سرعت می‌دهد که متأسفانه عزم و اراده لازم برای ساماندهی حاشیه‌نشینان وجود ندارد.

شهردار چابهار خاطرنشان کرد: بسیاری از اراضی که متعلق به شهرداری چابهار است، در سال‌های متوالی پتانسیل جذب حاشیه‌نشینی را داشته اما شهرداری با نظارت بر اراضی خود از ایجاد حتی یک کپر حاشیه‌نشینی در این اراضی مخالفت کرده اما این نظارت در سازمان ملی زمین و مسکن بر اراضی تحت نظر خود نبوده و حاشیه‌نشینی سرم سام آوری را برای شهر چابهار رقم ‌زده که توسعه سواحل مکران را با معضل جدی مواجه کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا