شهرستان دلگان در سیستان و بلوچستان عمده مرکز تولید چای در کشور است/ نبود کارگاه بسته بندی چای ترش انگیزه تولید را کاهش داده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان گفت: چای ترش یک گیاه مفید است که تنها رویشگاه آن در جنوب شرق کشور شهرستان دلگان می باشد.
به گزارش زاهدانه، سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور است که به دلیل شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و با وجود پتانسیل ها و ظرفیت های مهمی که در عرصه های اقتصادی، تجاری، دامداری، آثار باستانی، کشاورزی و غیره دارد، توانسته بعنوان تنها رویشگاه چای ترش در کشور شناخته شود.
این چای گیاهی تنها در شهرستان دلگان و بیشتر هم در بخش جلگه چاه هاشم تولید می شود که باید گفت مزایا و خواص درمانی بسیار زیادی دارد اما از آنجایی که بازار فروش خاصی برای این محصول در داخل استان وجود ندارد برای اکثر افراد نیز خواص دارویی این چای که در درمان بسیاری از بیماری ها نیز موثر است، ناشناخته مانده است.
گفتنی است که شهرستان دلگان در 480 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

 

همچنین از آنجایی که تولید این محصول زراعی هزینه چندانی برای کشاورزان در پی ندارد و از طرفی در این خطه از کشور کشت می شود باید گفت نبود کارخانه برای نگهداری و بسته بندی این محصول انگیزه تولید بیشتر را از کشاورزان گرفته است زیرا این چای به واسطه دلالان خرید و فروش می شود که کشاورزان در این میان چندان سودی نمی کنند اما اگر سرمایه گذاری در بخش دولتی و یا در بخش خصوصی اقدام به تاسیس یک کارگاه برای بسته بندی این محصول کند تولید این محصول نیز رونق بیشتری می گیرد و با برند مختص به خود این شهرستان به اقصی نقاط کشور صادر می شود.
نبود کارگاه های فرآوری و عدم حمایت های لازم از تولیدکنندگان این محصول گیاهی باعث کم رونق شدن و پایین آمدن انگیزه کشاورزان برای کشت آن شده است که در همین راستا خبرنگار ما با مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دلگان به گفت و گو می پردازد که در ادامه می خوانید.

شهرستان دلگان عمده مرکز تولید چای در کشور است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ما با بیان اینکه شهرستان دلگان از عمده مراکز تولید چای در کشور به شمار می آید، اظهار داشت: این چای یک گیاه مفید است که تنها در این شهرستان کاشته می شود.
یار محمد بامری با اشاره به سود آوری مطلوب این محصول گفت: سطح زیر کشت این چای 250 هکتار است که در هر هکتار 600 تا 700 کیلو چای ترش برداشت می شود به گونه ای که در سال زراعی 94 حدود 150 تن چای از سطح اراضی این شهرستان تولید شده است.

 

تنها رویشگاه چای ترش در کشور

وی با بیان اینکه سیستان وبلوچستان تنها رویشگاه چای ترش در کشور است ، افزود: شهرستان دلگان تنها منطقه ای در استان است که این گیاه در آن رشد می کند از همین رو استانهای همجوار ما همچون کرمان بذر این گیاه را از این شهرستان تهیه کرده و آنرا در منطقه خود کشت کرده اند که نسبت به تولیدات شهرستان دلگان بیشترین تولید و به نوعی تنها رویشگاه این چای در کشور است.
این مسئول با اشاره به اینکه در سال 85 بذر این گیاه را برای تولید به جیرفت برده اند، بیان کرد: از آنجایی که کشت این گیاه نیاز به آب شیرین و خاک عالی دارد و در دلگان زمین شور و آب شور زیاد است بیشترین سطح زیر کشت چای ترش مربوط به بخش جلگه چاه هاشم این شهرستان است.

نبود کارگاه بسته بندی چای ترش انگیزه تولید را کاهش داده است

وی با اشاره به نبود واحدهای بسته بندی و فرآوری برای نگهداری و بسته بندی این محصول زراعی ادامه داد: این مهم باعث شده تا کشاورزان محصول خود را با قیمت پایین به دلالان بفروشند از همین رو این چای از کشاورزان به قیمت هر کیلو 15 تا 20 هزار تومان خریداری می شود و چون در استان کارخانه ای برای بسته بندی این محصول وجود ندارد به وسیله دلالان به سایر نقاط کشور نیز فرستاده شده که با قیمتی بیش از هر کیلو 60 هزار تومان به خرید و فروش می رسد.
بامری در ادامه با اشاره به پیگیری های متوالی برای ساخت یک کارگاه بسته بندی گفت: در این زمینه چندین بار برای جذب سرمایه گذار تلاش کرده ایم که نتیجه مطلوبی نداشته زیرا باید بخش خصوصی در این عرصه وارد شود تا بتوان کارگاه یا کارخانه ای برای بسته بندی چای ترش در این شهرستان تاسیس کرد.

مسئولین تسهیلات ارزان در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند

وی در این راستا برای تشویق و ترغیب سرمایه گذار این نهاد پیشنهاد ارائه و واگذاری زمین برای ایجاد کارگاه را هم داده ایم که متاسفانه تاکنون هیچ سرمایه گذاری پای کار نیامده است لذا در این زمینه می طلبد مسئولان مربوطه نیز برای جذب سرمایه گذار اقدام به واگذاری تسهیلات ارزان تری کنند تا انگیزه سرمایه گذاری در افراد ایجاد شود.

ایجاد زمینه اشتغالزایی برای بیش از 200 نفر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان در خصوص میزان اشتغالزایی که تولید این چای در بر دارد نیز بیان کرد: برای کاشت و برداشت این محصول که چندان هزینه بر هم نیست تاکنون به طور مستقیم بیش از 200 نفر مشغول بکار شده اند و تنها مشکل کشاورزان نیز نبود کارخانه برای بسته بندی این محصول است.

خواص درمانی چای ترش

 

وی در خصوص فواید این چای بیان کرد: از نظرپزشکی دم کرده این گیاه خنک کننده بدن، کاهش دهنده چربی خون، فشار خون و کلسترول بوده همچنین برای رفع اختلالات کبدی مفید است، تصفیه کننده خون و آرامش بخش است به گونه ای که یکی از منابع غنی آهن نیز به شمار می آید از طرفی دم کرده این چای رنگ زیبایی دارد که از عصاره آن نیز برای شربت هم استفاده می شود.
این مسئول نام دیگر این چای را چای مکی عنوان کرد و افزود: تاریخ کاشت این چای از سال 72 از طریق بندرعباس در سیستان وبلوچستان شروع شد و تقریبا حدود 5 سال می باشد که تولید این گیاه در استان رونق گرفته است.
وی در خصوص تولید این چای گیاهی نیز تصریح کرد: کشت این محصول زراعی از اواخر اسفند ماه یا به نوعی اوایل فروردین ماه تا اردیبهشت ماه ادامه دارد زیرا اگر به فصل گرما برخورد کند کاشت چای صورت نمی گیرد؛ از طرفی تاریخ برداشت این چای هم از نیمه آبان ماه تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.
بامری از مسئولین خواستار ایجاد کارگاهی برای بسته بندی این محصول زراعی شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان در ادامه نیز خواستار آن شد تا دولت خود این چای را از کشاورزان خریداری کند تا خرید این محصول که جزعی از گیاهان دارویی است تضمین شود و کشاورزان نیز دغدغه فروش آن را نداشته باشند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا