طرح مجدد تقسیم استان سیستان و بلوچستان در مجلس، پس از برنامه آمایش جمعیت

طرح مجدد تقسیم استان سیستان و بلوچستان در مجلس، پس از برنامه آمایش جمعیت شهریاری (نماینده بلوچ ستیز) در اشاره بلوچها را ضعیف دانسته و گفت: “با تقسیم استان هیچ اتفاقی نمی افتد و نباید همیشه مسایل سیاسی و امنیتی را به عنوان یک چماق بالای سر این استان داشته باشیم و بگوییم اگر تقسیم کنیم اتفاقی می افتد.

در پی فشارهای حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، وزیر کشور قول پیگیری موضوع تقسیم استان سیستان و بلوچستان را داد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ در پی پیگیری های مکرر حسینعلی شهریاری برای تقسیم استان سیستان و بلوچستان و سوال مکرر از دولت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در جلسه علنی امروز – سه شنبه – مجلس به سوال حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان پاسخ داد.

نماینده زاهدان این سوال را مطرح کرد که چرا استان سیستان و بلوچستان به دو یا سه استان تقسیم نمی شود؟ شهریاری پس از پاسخ وزیر کشور اظهارکرد: “در صورتی که وزیر کشور قول دهند این موضوع را حل کنند و در شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهادهای کشور این مساله را پیگیری کنند نیاز به رای گیری نیست”.

علی مطهری نایب رییس مجلس که ریاست ساعاتی از جلسه علنی مجلس را برعهده داشت پس از این سخن نماینده زاهدان خطاب به وزیر کشور گفت: به نظر من این تقسیم اقدام خوبی است و مساله شیعه و سنی نیز مانعی در این مساله نیست البته نهادهای عالی نیز باید در این زمینه نظر خود را اعلام کنند، شما قول بدهید این موضوع را پیگیری کنید.

وزیر کشور نیز پس از سخنان شهریاری و نایب رییس مجلس قول پیگیری تقسیم کردناستان سیستان و بلوچستان به چند استان را داد.

نماینده سیستانی های زاهدان با بیان این که هرچند تقسیم استان سیستان و بلوچستان به تنهایی از اختیارات وزارت کشور نیست افزود: برخی از اعضای شورای عالی امنیت ملی به من گفته اند که با این اقدام مخالفتی ندارند.

شهریاری در اشاره بلوچها را ضعیف دانسته و گفت: “با تقسیم استان هیچ اتفاقی نمی افتد و نباید همیشه مسایل سیاسی و امنیتی را به عنوان یک چماق بالای سر این استان داشته باشیم و بگوییم اگر تقسیم کنیم اتفاقی می افتد.

وی مدعی شد: استان خراسان از روزی که تقسیم شد توسعه زیادی پیدا کرد، استان هایی داریم که ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارند اما استان سیستان و بلوچستان با سه میلیون جمعیت و با وسعتی که دارد چرا نباید تقسیم شود؟ اگر نیاز به مجوز بالاتر است باید این کار دنبال شود.

موضوع طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان در حالی بار دیگر مطرح می شود که به گفته حبیب الله سیاری فرمانده کل نیروی دریای ارتش، در جریان طرح آمایش جمعیت سواحل بلوچستان موسوم به “طرح توسعه سواحل مکران” تا کنون دستکم ۲۰ هزار نفر از نظامیان ارتش به همراه خانواده های خود در سواحل بلوچستان مستقر شده اند.

گویا طرح تغییر بافت جمعیت سواحل بلوچستان و پس از آن تقسیم استان سیستان و بلوچستان جزو برنامه های پیشرو است که بخشی از آن با کمک نیروهای مسلح، توسط دولت حسن روحانی در حال انجام است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا