عدم درمان به موقع یک زندانی در زاهدان منجر به مرگ وی گردید

زندانی نقیب التاز قنبر زهی بعد از ۲۰ سال زندانی بودن در زندان اوین حدودا یک هفته پیش به زندان مرکزی زاهدان منتقل گردید.او ۲۰ سال پیش همراه با ۸ نفر دیگر به اتهام داشتن مواد مخدر دستگیر شد . ۸ نفر همراه وی اعدام شدند. او ۱۷ سال زیر حکم اعدام قرار داشت تا اینکه روز شنبه به دلیل عدم درمان در زندان زاهدان جانباخت.

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » عدم رسیدگی پزشکی به موقع منجر به مرگ یک زندانی و شکنجه وحشیانه یک زندانی که دچار اختلال روانی است در زندان مرکزی زاهدان.

روز شنبه ۲۷ خرداد ماه حوالی ساعت ۱۳:۰۰ زندانی نقیب التاز قنبر زهی ۳۷ ساله که در سن ۱۷ سالگی دستگیر شده بود و به مدت ۲۰ سال در زندان بود و از ناراحتی قلبی رنج می برد ، به دلیل عدم انتقال به بیمارستان در بند ۷ زندان مرکزی زاهدان در گذشت.

زندانی نقیب التاز قنبر زهی بعد از ۲۰ سال زندانی بودن در زندان اوین حدودا یک هفته پیش به زندان مرکزی زاهدان منتقل گردید.او ۲۰ سال پیش همراه با ۸ نفر دیگر به اتهام داشتن مواد مخدر دستگیر شد . ۸ نفر همراه وی اعدام شدند.

او ۱۷ سال زیر حکم اعدام قرار داشت تا اینکه روز شنبه به دلیل عدم درمان در زندان زاهدان جانباخت. از طرفی دیگر زندانی سعید غلامی ۱۷ ساله که از اختلال روانی حاد رنج می برد ۸ روز پیش در شهر سراوان به اتهام توهین به نظام دستگیر و به بند ۲ زندان مرکزی زاهدان منتقل گردید.

روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه توسط ۲ شکنجه گر به افسر نگهبانی برده شد آنها مدتی طولانی این زندانی بی دفاع را با کابل آماج ضربات وحشیانه خود قرار دادند به حدی که تمامی بدن وی خونین و کبود شده بود و دچار خونریزی گردید، شکنجه های وحشیانه علیه این زندانی به حدی بود که او را به بهداری زندان زاهدان منتقل کردند .

شاهدان عینی از وضعیت حاد جسمی این زندانی نقل می کنند.

شکنجه گرانی که این زندانی دچار اختلال روحی را وحشیانه شکنجه کردند افسر نگهبان پاسدار مهدی جهان تیغ و پاسداری به نام مشتاق بودند.

این ۲ شکنجه گر در شکنجه های وحشیانه زندانیان سیاسی و عادی زندان مرکزی زاهدان شهرت خاص دارند و در میان زندانیان به عنوان جلاد زندان معروف هستند.

خانواده این زندانی گواهی پزشکی مبنی بر اینکه فرزند آنها دچار اختلال روحی است به زندان ارائه داده بودند و رفتارهای وی در چند روزی که در زندان زاهدان بود برای همه آشکار بود که او از ناراحتی روحی شدید رنج می برد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، عدم درمان به موقع که منجر به مرگ یک زندانی گردید و همچنین دستگیری و شکنجه وحشیانه یک زندانی که دچار اختلال روحی است را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی برای پایان دادن به عدم درمان و شکنجه وحشیانه زندانیان بی دفاع خواهان اقدامات عاجل در این مورد است.

۲۹ خرداماه۱۳۹۶ برابر با۱۹ ژوئن۲۰۱۷

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:

كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان سازمان ملل متحد در امور ایران

سازمان عفو بين الملل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا