عفو بین‌الملل ۲۰۱۴ را «سالی دهشتناک» برای حقوق بشر توصیف کرد

سازمان عفو بین‌الملل سال ۲۰۱۴ را سالی دهشتناک برای مدافعان حقوق بشر و همه آن انسان‌هایی توصیف کرد که در مناطق جنگی گرفتار شده‌اند.

سلیل شتی، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، در گزارش سالانه این نهاد مدافع حقوق بشر دولت‌ها را متهم کرده است که تنها در حرف به ضرورت حفاظت از غیرنظامیان معتقدند، اما در عمل هیچ کاری نتوانسته‌اند برای آن کسانی بکنند که نیازی مبرم به حمایت آنها داشتند.

به گفته او، حقوق بین‌الملل بشردوستانه از این شفاف‌تر نمی‌توانست باشد که غیرنظامیان هرگز نباید تحت تهاجم قرار بگیرند، اما همچنان این غیرنظامیان هستند که بیشترین آسیب را از جنگ می‌بینند.

دبیرکل عفو بین‌الملل سپس عنوان کرده در حالی که سال گذشته بیستمین سالگرد نسل‌کشی روآندا بود، سیاستمداران به دفعات قوانین حفاظت از غیرنظامیان را زیر پا گذاشتند یا چشم بر روی نقض شدید این قوانین بستند.

در گزارش عفو بین‌الملل از شورای امنیت سازمان ملل متحد به خاطر ناکامی در حل بحران سوریه انتقاد شده است.

این گزارش می‌گوید که بیش از ۲۰۰ هزار نفر در چهار سال گذشته در جریان جنگ داخلی سوریه و بیشتر به خاطر حملات نیروهای حکومتی کشته شده‌اند و حدود چهار میلیون نفر نیز به کشورهای دیگر پناه برده‌اند. در عین حال که بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز در داخل سوریه آواره گشته‌اند.

عفو بین‌الملل سپس به کشانده شدن دامنه جنگ سوریه به کشور همسایه آن عراق اشاره می‌کند، جایی که گروه حکومت اسلامی که پیش از آن در سوریه دست به جنایت جنگی زده بود، به پاکسازی قومی، آدم‌ربایی و اعدام غیرنظامیان در مقیاس وسیع اقدام می‌کند. از سویی شبه‌نظامیان شیعه عراق نیز تعداد کثیری از غیرنظامیان سنی‌مذهب را ربوده و به قتل رسانده‌اند که این مسئله با سکوت حکومت عراق مواجه شده است.

این گزارش همچنین به جنگ غزه در تابستان می‌پردازد و عنوان می‌کند که نیروهای اسرائیلی جان حدود دو هزار فلسطینی را گرفتند که باز هم اکثریت آنها – حداقل هزار و ۵۰۰ نفر – غیرنظامی بودند، امری که گواه جنایت جنگی است. در نقطه مقابل، حماس نیز با شلیک متداوم خمپاره به اسرائیل که موجب مرگ ۶ نفر شد، اقدام به جنایت جنگی کرده است.

جنگ داخلی نیجریه نیز مورد دیگری است که عفو بین‌الملل به آن می‌پردازد، جنگی که در شمال این کشور میان نیروهای حکومتی و شبه‌نظامیان بوکو حرام در گرفته است.

عفو بین‌الملل به ربایش ۲۷۶ دختر مدرسه‌ای در نیجریه اشاره می‌کند و می‌گوید که این نمونه‌ای از جنایات بی‌شماری است که بوکو حرام مرتکب شده. این سازمان در عین حال حکومت نیجریه را نیز به انجام جنایت‌های دهشتناک علیه کسانی متهم می‌کند که ظن آن می‌رود عضو بوکو حرام باشند یا از آن حمایت کنند، جنایاتی مانند کشتار و دفن دسته‌جمعی آنها که برخی از مستندات این موارد را عفو بین‌الملل در قالب ویدیو دارد.

مرگ بیش از ۵ هزار نفر در جریان نزاع‌های قومی در جمهوری آفریقای مرکزی، کشتار ده‌ها هزار نفر در جنگ نیروهای حکومت سودان جنوبی و اپوزیسیون از جمله موارد دیگری است که گزارش سالانه عفو بین‌الملل به آن می‌پردازد.

این سازمان فعال در زمینه حقوق بشر در نهایت تاکید می‌کند که چنین شرایطی در سراسر جهان باید سرانجام تغییر کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا