فاجعه زیست‌محیطی تالاب هامون در حال تکرار است

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در شورای بحران سیستان اعلام کرد در حال حاضر ورودی آب هیرمند و تالاب هامون به کمتر از ۳۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مانا، خسرو افسری، مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در شورای بحران سیستان گفت: در حال حاضر ورودی آب هیرمند و تالاب هامون به کمتر از 30 لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه حجم آب ورودی به هیرمند کاهش بسیار زیادی داشته است و در حال حاضر ورودی آب در هیرمند و تالاب هامون به کمتر از 30 لیتر بر ثانیه رسیده است، اظهار داشت: با وجود اینکه جاری شدن سیلاب از زمستان گذشته در نهرهای سیستان و تالاب هامون موجی از امید و زندگی را در سیستان و هامون جاری ساخت، اما با کاهش حجم آب این امید در بین مردم و کشاورزان منطقه در حال کمرنگ شدن است.

افسری گفت: در صورت عدم توجه به دیپلماسی فعال به منظور تامین حق آبه هامون بار دیگر شاهد تکرار فاجعه زیست محیطی در هامون خواهیم بود.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش دمای هوا و آغاز بادهای 120 روزه، میزان تبخیر از سطح دریاچه هامون و همچنین انهار سیستان افزایش یافته است و این دو عامل به همراه رسوبات باقیمانده در هیرمند و همچنین کاهش حجم آب ورودی حیات جانداران را بیش از گذشته تهدید می‌کند.

وی با ابراز ناراحتی از روند خشکیدگی هامون اظهار داشت: متاسفانه بر اساس پیش بینی کارشناسان و با توجه به عوامل محیطی و جوی منطقه در صورتی که حقابه ای برای تالاب هامون در نظر گرفته نشود، به طور حتم تا 3 ماه آینده شاهد تکرار فاجعه زیست محیطی در هامون خواهیم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا