فاجعه زیست محیطی دیگر در سیستان و بلوچستان؛ تشییع هزاران قطعه ماهی در رودخانه هیرمند+عکس

موج‌های رودخانه های سیستان سال هاست که جنازه ماهی‌های این رود را تشییع می‌کنند به این امید که زنگ خطر بحران آلودگی در سیستان به صدا درآید و مسئولان برای جلوگیری از آلوده‌شدن آب این رودخانه چاره‌ای بیندیشند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، این روزها فاجعه زیست محیطی در سیستان و بلوچستان خبر تازه ای برای بانوی سبز دولت امید نیست از آلودگی هوا در سیستان و صید ترال در بلوچستان که بگذریم این روزها بی تدبیری ها کمر همت بسته تا فاجعه ای دیگر و رکود جهانی دیگری در سیستان به نام بانوی تدبیر ثبت کند.
در روز های اخیر شاهد انتشار تصاویری مبنی بر مرگ هزاران قطعه ماهی در رودخانه های سیستان در فضای مجازی بودیم، در تماسی که عباس شیخ عضو شورای روستای سهراب شیخی با پایگاه خبری عصرهامون داشت، علت مرگ ماهی ها را تخلیه فاضلاب در رودخانه عنوان کردو خواستار پیگیری این موضوع توسط این رسانه شد.

تخلیه تانکرهای فاضلاب در رودخانه سبب مرگ ماهی ها شد
وی ادامه داد: شب ها تانکرهای فاضلاب به رودخانه مراجعه و فاضلاب خود را در آن تخلیه می کنند.
شیخ گفت: چند روز پیش ساعت 24:00 تانکرهای فاضلاب زابل اقدام به تخلیه فاضلاب در رودخانه این روستا کردند که صبح روز بعد اهالی روستا با مرگ ماهی ها و بوی گند رودخانه مواجه شدند به طوری که حتی نفس کشیدن هم سخت شده بود.
عضو شورای روستای سهراب شیخی با اشاره به مرگ 3 جوان در رودخانه نهرو و بسته شدن سد، افزود: مسئولین دلیل مرگ ماهی ها و آلودگی آب را بسته بودن سد و گندیده شدن آب عنوان کردند در حالی که آب در عرض 4 روز به این شکل گندیده نمی شود.
وی اظهار داشت: صبح روز بعد سد باز شد و جریان آب ماهی های تلف شده و آب گندیده را به سمت رودخانه هدایت کرد.
شهروند دیگری اضافه کرد: در تماسی که با اعلایی رئیس آبفا شهرستان زابل داشتیم وی این خبر را تکذیب و عنوان کرد: به هیچ وجه ما فاضلاب را رها نکرده ایم.

تخلیه فاضلاب هر ساله تکرار می شود
شیخ در ادامه گفته های این شهروند افزود: ادعای رئیس اداره آبفا زابل در حالیست که در سال های اخیر اداره فاضلاب از ورودی سد اقدام به تخلیه حوضچه های فاضلاب در رودخانه می کرد که در این آب جوانان اقدام به شنا، تغذیه دام ها و کشاورزی می کنند.
وی با بیان اینکه گویا اداره آبفا راهکار دیگری غیر از تخلیه آب حوضچه های فاضلاب در رودخانه ندارد ، اظهار داشت: مسئولین باید بچه ماهی را قبل از اینکه تلف شوند در اختیار پرورش دهندگان ماهی قرار دهند.
شهروند دیگری بیان کرد: تانکرهای فاضلاب اقدام به تخلیه فاضلاب در مسیر منتهی به روستای سهراب شیخی و لورگباغ می کنند که این امر سبب شد ماهی های این رودخانه تلف شوند.

اداره آبفا زابل هیچ تانکری ندارد
در تماسی که خبرنگار اجتماعی عصرهامون با حبیب اعلایی رئیس اداره آب و فاضلاب زابل داشت، وی با بیان اینکه اداره آبفا زابل اصلا تانکر فاضلاب ندارد، گفت: احتمالا این تانکرها شخصی باشند که دراین صورت مردم منطقه باید از طریق اداره بهداشت این موضوع را پیگیری نمایند.
وی با بیان اینکه این تانکرها متخلف محسوب می شوند افزود: واقعیت امر بعید است که این تانکرها دست به چنین اقدامی بزنند چون معمولا در کانال های زهکش تخلیه می کنند.

فاضلاب قبل از مصرف کشاورز تصفیه می شود
اعلایی در خصوص اظهارات مبنی بر تخلیه فاضلاب در رودخانه، اظهار داشت: ما در رودخانه تخلیه نمی کنیم اداره آبفا زابل فاضلاب مربوطه را تصفیه و پساب تصفیه شده را پس از آزمایش در اختیار آب منطقه ای جهت استفاده در بخش کشاورزی قرار می دهد.
مدیر آبفا سیستان افزود: متولی امر پس از تصفیه آب منطقه ای است که تصمیم بگیرد آب را به پچه سمتی هدایت نماید که در این خصوص گفت و گوهایی جهت استفاده برای فضای سبز و شهرداری صورت گرفته است .
هر چند مراسم تشییع مرگ میلیون ها ماهی هر ساله در سیستان تکرار می شود و هر بار کاهش حجم آب در رودخانه هیرمند و کمبود اکسیژن در این رودخانه موجب تلف شدن ماهی ها می شود با این حال مسئولین باید پیش از اینکه دیر شود و فاجعه زیست محیطی دیگری تکرار شود با شناسایی مشکل مانع وقوع این اقدامات شوند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا