فاطمه هاشمی رفسنجانی: ۳ دستگاه دیالیز سهم بیماران در سیستان و بلوچستان

در حالی مردم سیستان وبلوچستان برای درمان بیماری ها با مشکلات زیادی مواجه هستند که از ۲۰ دستگاه دیالیز در این استان پهناور۱۷ دستگاه آن خراب می باشد.

در حالی مردم سیستان و بلوچستان برای درمان بیماری ها باید با مشکلات زیادی از قبیل ضعف در سیستم نوبت دهی، انتظار طولانی مدت در صف پذیرش، کمبود نیرو، نبود دکتر متخصص و بیمارستان، کمبود آزمایشگاه، عدم پاسخگویی مناسب به بیمار و همراه، کمبود سرویس بهداشتی در برخی از بخش های بیمارستانی استان، انتظار طولانی مدت برای انجام سونوگرافی یا فیزیوتراپی نبود برخی داروها در داروخانه و غیره مواجه شوند که خرابی دستگاه های دیالیز در پهناورترین استان کشور نیز بر مشکلات بیماران افزوده است.

از ۲۰ دستگاه دیالیز سیستان و بلوچستان،۱۷ دستگاه خراب است

فاطمه هاشمی رفسنجانی رئیس سازمان بیماری های خاص کشور در کمیته بیماران خاص استان با بیان این مطلب، گفت: در بازدیدی که از مراکز تالاسمی و دیالیز زاهدان داشتیم با وجود آن که وضعیت مناسب بود اما عمده مشکلات مربوط به مدیریت از جمله خرابی دستگاه ها بود که باید فوری اصلاح و راه اندازی شود.

به گفته این مسئول از۲۰ دستگاه دیالیز سیستان و بلوچستان،۱۷ دستگاه آن خراب است و قرار شد کمبود دستگاه های سه مرکز را این بنیاد تامین کند.

هاشمی رفسنجانی ابراز امیدواری کرد که بتوان با کمک دانشگاه علوم پزشکی و استانداری یک مرکز جامع بیماری های خاص راه اندازی کرد که البته این زمان بر است و اگر آماده شود بنیاد بیماری های خاص کشور در تجهیز آن کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان بیماری های خاص کشور با بیان اینکه پیشگیری از بیماری ها باید جدی گرفته شود، افزود: پیشگیری مهم است به خصوص در رابطه با بیماران دیالیزی چرا که بالای ۶۰ درصد بیماران دیالیزی، دیابتی و ۲۰ درصد آن ها فشار خونی هستند. خرابی دستگاه های دیالیزی در پهناورترین استان کشور در حالی است که در سیستان و بلوچستان تعداد هزار و ۱۶ بیمار هموفیلی، ۷۳۰ بیمار ام اس، ۷۵۰ بیمار دیالیزی، هزار و ۴۰۰ بیمار تالاسمی و سه هزار و ۱۳ بیمار تالاسمی ماژور وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا