فرماندار نیکشهر: بحران آب در نیکشهر به مرز هشدار رسید

 

صاحب‌گل صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هم‌اکنون آب شهرستان نیکشهر با ۲۱ هزار نفر جمعیت به دلیل خشک شدن چاه‌های آب و کاهش آب دهی آن‌ها جیره‌بندی شده و آب به ‌صورت محله‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی افزود: آب شهرستان نیکشهر از ۵ چاه پایین‌دست سد «خیرآباد» تأمین شود که به دلیل کاهش شدید آب پشت این سد برخی از این چاه‌ها به ‌طور کامل خشک شده اند و برخی دیگر نیز با کاهش شدید آبدهی مواجه هستند.

فرماندار نیکشهر تصریح کرد: سد «خیرآباد» به‌عنوان منبع قابل‌اطمینان آب در نیکشهر به دلیل خشکسالی‌ چندین ساله با کاهش شدید آب مواجه شده به‌ طوری‌ که از ظرفیت ۲۷ میلیون مترمکعبی آن تنها در بهترین شرایط حدود ۲ میلیون مترمکعب آب قابل‌ استفاده است.

صالحی با اشاره به دیگر تبعات خشکسالی در نیکشهر، گفت: از مجموع ۳۴۸ قنات در نیکشهر هم ‌اکنون ۹۵ قنات در این شهرستان به ‌طور کامل خشک ‌شده‌اند و بقیه نیز با کاهش آبدهی مواجه هستند، این در حالی است که ۸۵ درصد آب کشاورزی بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی نیکشهر از آب قنات تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: خشکسالی‌ ۵۰ درصد دام‌های عشایر شهرستان نیکشهر را در سال‌های اخیر تلف‌ کرده و موجب خسارت سنگین به عشایر نیز شده است.

فرماندار نیکشهر خاطرنشان کرد: این خشکسالی‌ها در آب‌رسانی سیار به روستاهای نیکشهر نیز به ‌شدت تأثیرگذار است چرا که از ۳۹۵ روستای این شهرستان، تنها ۸۰ روستا به شبکه آب دسترسی دارند و آبرسانی تانکری به بقیه در این شرایط نبود آب، بسیار سخت است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا