فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان، از جانب ایران خبر درگیری نظامی میان نیروهای مرزی این کشور با پاکستان را تکذیب کرده است.

مرز مشترک میان ایران و پاکستان، محل زندگی بلوچ ها است، که از قدیم با حکومت مرکزی ایران مخالفت دارند, در جانب پاکستان هم، در میان بلوچ های بلوچستان گروه های وجود دارد که خواهان آزادی و استقلال استند

در روزهای گذشته، در مرز های میان ایران و پاکستان، چندین حادثۀ نظامی صورت گرفته است که بر اساس گفته های مسئولین ایرانی، باعث کشته شدن لااقل هشت نفر شده است. ولی این مسئولین امروز خبر درگیری نظامی، میان نیروهای مرزی دو کشور را تکذیب کرده اند و آنان از حملاتی صحبت میکنند که توسط تروریست ها و شورشیان، از خاک پاکستان به سوی ایران صورت گرفته است. به همین دلیل، چندی قبل، ایران سفیر پاکستان را احضار کرده بود، تا اعتراض رسمی این کشور را به او ابلاغ کند.

مرز مشترک میان ایران و پاکستان، محل زندگی بلوچ ها است، که از قدیم با حکومت مرکزی ایران مخالفت دارند. آنان نه تنها از نظر قومی و زبانی با ایرانی های دیگر تفاوت دارند، بلکه همچنان، از نظر مذهبی، در حالیکه ایران جمهوری اسلامی شیعۀ اثنی عشری است، بلوچ ها بیشتر سنی مذهب میباشند. علاوه بر شورشیان سنی مذهب، این منطقه همچنان، محل تردد قاچاقچیان مواد مخدر است.

هفتۀ گذشته دو تن از نظامیان مرزی ایرانی و یک افسر پاکستانی طی زد و خورد های کشته شدند. پنج تن دیگر هم از آغاز ماه اکتبر در این حوادث کشته شده بودند، که چهار تن آنان، از نظامیان ایرانی بودند.

همچنان، در ماه فوریه سال جاری، گروه افراطی سنی مذهب «جیش العدل»، پنج تن از سربازان ایرانی را ربوده بود. چهار تن آنان در ماه آوریل آزاد شدند، ولی سرنوشت یک تن دیگر آنان هنوز هم نامعلوم است.

در جانب پاکستان هم، در میان بلوچ های بلوچستان گروه های وجود دارد که خواهان آزادی و استقلال استند. این منطقه همیشه محل درگیری های شدید میان مسلمانان سنی مذهب و شیعیان بوده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا