قطعنامه حزب مردم بلوچستان در تظاهرات استکهلم

نقض حقوق مردم بلوچستان در جمهوری اسلامی هر روز ابعاد بیشتری به خود میگیرد. دولت روحانی میزان سرکوب را در همه سطوح گسترش داده است.

 

در جمهوری اسلامی ایران:

 

1- زنان در جمهوری اسلامی ایران در همه سطوح از تبعیض در رنجند، این تبعیض در میان زنان ملّتهای خارج از حاکمیت شامل ملّتهای: بلوچ، تُرک، کُرد،عرب، ترکمن، لُر و…مضاعف و در بسیاری از موارد چند برابر است.

 

حزب مردم بلوچستان رفع تبعیضات گسترده و نهادینه شده علیه زنان در جمهوری اسلامی را در رسیدن ملّتها به حق حاکمیت  ارزیابی می کند و  برای رسیدن حق حاکمیت ملّت بلوچ در ایران، در چارچوب حقوق بین المللی و منشور جهانی حقوق بشر مبارزه می کند.

 

2- زبان و فرهنگ ملّت بلوچ  برای از میان برداشتن آن سرکوب و تحقیر می شود. کودکان بلوچ از دسترسی تحصیل و آموزش به زبان مادری محروم گردیده اند، این محرومیت عاملی است که دانش آموزان بلوچ نتوانند با فارسی زبانان در درک و یادگیری مواد آموزشی، رقابت کنند. بکار نگرفتن زبان مادری موجب از میان رفتن علاقه به آموزش وبه ترک تحصیل  دانش آموزان بلوچ شده است. زمینه افت بسیار بالای تحصیلات عالی محرومیت از بکارگیری زبان مادری در آموزش است.

 

3- دانشجویان بلوچ در دانشگاه ها دچار محرومیت های فراوانی های هستند و به دلیل وابستگی های قومی (ملّی) ، مذهب که منطبق با باور حاکمان نظام نیست، و زبان (بلوچی) به عنوان تهدید امنیتی نگریسته می شوند و موجبات  ترک تحصیل، اخراج و زندانی شدن آنان را فراهم می آورند. گاهاً حتی برای ایجاد رعب و وحشت در میان دانشجویان بلوچ و برای از میان بردن احتمال تقاضای اجرای  مفاد حقوق بشر سازمان ملل متحد و رفع تبعیض ملّی، تعدادی از دانشجویان بلوچ اخراج و یا زندانی میشوند.

 

4- کشتار مردم بلوچستان حتی خارج از چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران به شکل سیستماتیک همواره سیر صعودی را می پیماید. یکی از مسئولان نیروی انتظامی مرصاد که نیروی سرکوب زیر نظر رهبر نظام است و فقط در مقابل او پاسخگو میباشد، در مصاحبه ای با روزنامه اطلاعات بیان داشت “به ما دستور داده نشده است کسانی را که اسلحه دارند دستگیر نموده و تحویل مقامات قضایی بدهیم، بلکه دستور داده شده که افراد مسلح در هر کجا دستگیر شوند، همانجا اعدام گردند”.

 

این نشانه توحش نظام قرون وسطایی و سوق دادن جامعه به سوی بی قانونی و هرج و مرج در همه سطوح است. ضرب و شتم مردم و تیراندازی  عمدی به قصد کشت در میان  جمعیت اکنون به صورت یک واقعه روزمره در بلوچستان در آمده است که  این طرحی برای سرکوب و ادامه حکومت در ایجاد  وحشت است .

 

5- حکم اعدام در مورد فعالان سیاسی به اتهام واهی محارب با خدا و قاچاقچیان مواد مخدر کماکان به اجرا گذاشته میشود. بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل ” دولت ایران همواره از اجرای حکم اعدام در میان اقلیتهای ملّی برای زهرچشم گرفتن و ایجاد رعب و وحشت استفاده کرده است. ”

 

6- مطبوعات و رسانه های گروهی بیطرف در بلوچستان اجازه انتشار ندارند و هر گونه فعالیتی در این زمینه سرکوب میشود. آقای یعقوب مهرنهّاد وبلاگنویس و فعال سیاسی منتقد دولت، که با مجوز جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب قوانین نظام فعالیت می نمود، را تحمل نکردند ، او را دستگیر، زندانی، شکنجه و اعدام نمودند.

 

آقای یعقوب مهرنهاد اولین وبلاگنویس اعدامی جهان است. جمهوری اسلامی ایران دسترسی به اخبار و اطلاعات در بلوچستان را غیر ممکن کرده است، تا بتواند راحتر، بی دردسر و دور از انظار جهان، که موجب اعتراض مجامع بین المللی میگردد، مردم بلوچستان را سرکوب کند.

 

7ـ   آزادی بیان و اندیشه در ابعاد گسترده ای در جمهوری اسلامی ایران به طور سیستماتیک تقض میشود. نویسندگان ، روزنامه نگاران و هنرمندان در جمهوری اسلامی همواره در خطر بازداشت، محاکمه فرمایشیو زندان قرار دارند. جمهوری اسلامی ایران فعالیت سازمانهای غیر دولتی مستقل را شدیداً کنترل میکند، حوزه های فعالیت آنها را محدود میسازد و از گستردگی آنها جلوگیری مینماید.

 

8 ـ  جمهوری اسلامی ایران از مبادله آزادانه اطلاعات ممانعت میکند. روزنامه ها و نشریات مستقل توقیف میشوند و سایت های سیاسی ای که برای آشنایی مردم به حقوق انسانی آنها طبق منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد فعامیت میکنند فیلتر میشوند. سخی ریگی وبلاگ نویس بلوچ به جرم وبلاگ نویسی به زندان طولانی مدت و تبعید محکوم شده است که هم اکنون دوران زندان را میگذراند.

 

کارنامه جمهوری اسلامی در زمینه رعایت حقوق بشر بشدت منفی است. رژیم به شکلی سیستماتیک ملّت بلوچ و دیگر ملّتهای خارج از حاکمیت چون ملّت، تُرک، کُرد، عرب، تُرکمن، لُر و اقوام دیگر را سرکوب می کند.

 

حزب مردم بلوچستان برای افشای سیاستهای بغایت شوونیستی و فاشیستی رژیم در بلوچستان، تظاهراتی اعتراضی و آگاه گرایانه در استکهلم برگزار می کند. حزب مردم بلوچستان بر این باور است که تظاهرات اعتراضی، آگاه رسانی و افشاگری در مورد نقض حقوق بشر، میتواند در سطح بین المللی منجر به محکومیت نظام و وادار نمودن آن به رعایت حقوق بشر گردد.

 

حزب مردم بلوچستان از دولت و پارلمان سوئد و پارلمان اروپا تقاضا دارد برای رسیدن به اهداف انسانی منطبق بر حقوق بشر، در ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک خود از جمهوری اسلامی بخواهند:

 

1- اعدام زندانیان بلوچ و دیگر زندانیانابه هر بهانه متوقف شود.

 

2- زندانیان سیاسی بلوچ آقایان، صابر ملک رئیسی، سخی ریگی، ملک زاده و دیگر زندانیان سیاسی آزاد گردند.

 

3- پیگرد فعالین سیاسی، فرهنگی و مذهبی بلوچ متوقف شود.

 

4- آزادی بیان و اندیشه و آزادی مذهب تأمین شود.

 

5- تجمعات  مسالمت آمیز مردم مورد حمله قرار نگیرند.

 

6- مطبوعات آزاد و سانسور برچیده شود.

 

7- آزادی فعالیت برای فعالین زن که برای حقوق برابر زن و مرد کار میکنند .

 

8- آزادی مبادله اطلاعات و توقف فیلتر شدن سایتهای اینترنتی.

 

9- برای محکوم نمودن جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بدلیل نقض گسترده حقوق بشر ملّت بلوچ و دیگر ملّتها و اقوام ساکن ایران  چون تُرک، تُرکمن، کُرد، عرب، لُر و دیگر اقوام اقدام گردد.

 

حزب مردم بلوچستان شاخه سوئد

 

16 دسامبر 2017

 

———————————————————————-

 

  1. i)   United Nation Commisson an human Rights, Subcommisson an Prevantion of Discrimination and protection of Minorities, fifiten Session, 24 August 1998 quote of a Mersad Commander in its declaration on Iran in August 1998 (Ettelahat 25 Febrauery 1998)

Link to united nation Report :

 

http://www.unhchr:ch/Huridocda/Huridoca.nsf/testFeance/e8fd3e68a3e4b563082566880051d10e?Opendocument

 

Ü: Amnesty international Report, March 2010:

 

http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/iran-executions-chilleng-message-2010-03-30

 

تشکیلات سوئد: حزب مردم بلوچستان

 

16 دسامبر 2016

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا