محرومیت از تحصیل ۷ دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان، به اتهام حرکات موزون.

در جشنواره اقوام دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان چه گذشت؟
خبرگزاری هرانا ـ پس از انتشار ویدئویی از شب دوم جشنواره اقوام در دانشگاه سیستان‌ و بلوچستان که در آن چند تن از دانشجویان در حال رقص و پایکوبی هستند، اکنون اخبار رسیده از اعلام رای بدوی کمیته انضباطی این دانشگاه مبنی بر ۱۲ ترم محرومیت از تحصیل برای ۷ نفر از دانشجویان، حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل ازعصر تعادل، حکم دو ترم محرومیت از تحصیل برای ۵ نفر از این دانشجویان و یک‌ ترم محرومیت از تحصیل برای دو دانشجوی دیگر در رای بدوی کمیته انضباطی این دانشگاه صادر شده‌است.

یکی از این دانشجویان که حکم دو ترم محرومیت از تحصیل برای وی صادر شده‌است، دریافت رای کمیته انضباطی را تایید کرد.

این دانشجو که خواست نامش فعلا منتشر نشود درباره این حکم توضیح داد: «من کار خاصی انجام ندادم و حتما به این رای اعتراض می‌کنم. امیدوارم که مسئولان دانشگاه چنین ظلمی در حق ما را تایید و نهایی نکنند».

وی در ادامه توضیح داد که «بسیاری از دانشجویان هنگام اجرای برنامه احساسات خود را در این قالب بروز دادند و قربانی کردن ۷ نفر ظلم است. چرا قضیه‌ای به این سادگی را اینقدر بزرگ می‌کنند؟ نه آسیبی به‌ جایی وارد شد و جلسه هم اصلا مختلط نبود. دو ترم محرومیت از تحصیل برای ۵ دقیقه شادی ساده واقعا زور دارد».

این دانشجو احکام صادره را بیش از ۱۲ ترم دانست و مدعی شد که حتی برای دو نفر از مجریان برنامه نیز حکم یک‌ ترم محرومیت صادر شده‌ است.

علیرضا بندانی رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان، تلفن خود را برای ارائه توضیحات در این‌باره جواب نداده و علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان‌ و‌ بلوچستان نیز هر گونه پاسخگویی در این‌باره را منوط به هماهنگی با روابط عمومی استانداری و تعیین وقت قبلی می‌داند.

در جشنواره اقوام دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان چه گذشت؟

دانشگاه سیستان‌ و‌ بلوچستان با ظرفیت نزدیک به ۱۵ هزار دانشجو، یکی از دانشگاه‌های مادر کشور است که دانشجویانی از اقوام و استان‌های مختلف کشور را در خود جای داده‌ است و به همین دلیل هر ساله مراسمی چند روزه تحت عنوان «جشنواره اقوام» در این دانشگاه برگزار می‌کند که دانشجویان اقوام مختلف، آدام و رسوم قوم یا منطقه خود را به نمایش می‌گذارند.

در مراسم امسال که هفته دوم خردادماه برگزار شد، تعدادی از دانشجویان در تالار فردوسی این دانشگاه و در حالی‌که روی سن، رقص محلی در حال اجرا بود، احساسات خود را با رقص‌های چند دقیقه‌ای بروز دادند. اما این پایان ماجرا نبود و چند روز بعد، ویدئویی از این مراسم منتشر شد و سر از برخی رسانه‌های اصول‌گرای محلی درآورد تا زمینه برای انتقاد از مسئولان دانشگاه فراهم شود.

واکنش‌ها؛ از ورود دادستانی تا «قرتی‌بازی فرنگی» خواندن این برنامه

پس از انتشار این ویدئو در رسانه‌های بومی و کشوری، حسینعلی شهریاری نماینده اصول‌گرای مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم برخورد با دست‌اندرکاران این برنامه، گفت: در این مراسم عده‌ای از دانشجویان شروع به رقصیدن می‌کنند. البته رقص آنها رقص محلی نیست که توجیه‌پذیر باشد بلکه «قرتی بازی فرنگی» است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان‌ و‌ بلوچستان نیز روز ۱۹ خرداد از ورود دادستانی به ماجرای برگزاری این مراسم خبر داد و گفت: گزارش این اتفاق به دست ما رسیده است و پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

بندانی: نهادهای خارج از دانشگاه در امور دانشگاه دخالت نکنند

علیرضا بندانی رئیس دانشگاه سیستان‌ و‌ بلوچستان که هنگام وقوع این اتفاقات در خارج از کشور به‌سر می‌برد، روز دوشنبه ۲۲ خرداد، کنفرانسی خبری با حضور رسانه‌های بومی برگزار کرد و ضمن دفاع از عملکرد خود، درباره حواشی جشنواره اقوام گفت: دانشگاه یک محیط علمی و فرهنگی است. همان‌طور که مستحضرید ابزار ناظر برای برخورد با دانشجویان خاطی نیز در دانشگاه وجود دارد.

بنا بر گزارش رسانه‌های بومی، بندانی با بیان اینکه احساس می‌کنم هیچ نیازی نیست نهادهای خارج از دانشگاه در این امور دانشگاه دخالت کنند، گفت: انتظار ما از همه نهادهای خارج از دانشگاه این است که مدیریت این‌گونه موارد و برخورد با افراد خاطی را از هر گروهی که باشند چه دانشجویان و چه اعضای هیات علمی و کارمندان را به خود دانشگاه واگذار کنند.

رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان در این کنفرانس خبری از عزل یکی از مسئولان برگزاری این مراسم به دلیل «سهل‌انگاری در اجرای برنامه» نیز خبر داد که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این مسئول، دبیر اجرای برگزاری جشنواره اقوام بوده که سابقه فعالیت سیاسی در ستاد انتخاباتی سعید جلیلی کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و همچنین حسین‌علی شهریاری نماینده اصول‌گرای مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی را در پرونده دارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا