محکومیت دخالت ایران در سوریه در کمیته حقوق بشر سازمان ملل

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل هم‌چنین به قطعنامه در محکومیت ایران به دلیل نقض حقوق بشر رای داد. این قعطنامه با با ۷۶ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رسید. مبنای قطعنامه گزارش‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل بوده و کانادا آن را پیشنهاد کرده است.
بعدازظهر روز پنج‌شنبه (۱۹ نوامبر/ ۲۸ آبان) قطعنامه‌ای در محکومیت دخالت ایران و روسیه و روسیه در کمیته حقوق بشر سازمان ملل با ۱۱۵ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۵۱ رای ممتنع به تصویب رسید. این قطعنامه را عربستان سعودی به کمیته حقوق بشر پیشنهاد داده و از حمایت قطر، کشورهای عرب منطقه و کشورهای غربی برخوردار بود. ایران و روسیه این قطعنامه را غیرسازنده و ناعادلانه دانستند.
در این قطعنامه به شکل مستقیم از روسیه نام برده نشده، ولی روی سخن قطعنامه به طور مشخص با روسیه است که اکنون نزدیک به دوماه است مخالفان حکومت سوریه را هدف حملات هوایی خود گرفته است. در قطعنامه گفته شده است که هرگونه حمله به اپوزیسیون میانه‌‌روی حکومت سوریه با قاطعیت محکوم است و باید متوقف شود. هم‌چنین در قطعنامه تاکید شده است که حمله به مخالفان میانه‌رو بشار اسد به تقویت گروه “دولت اسلامی” (داعش) و سایر گروه‌های تروریستی مانند جبهه نصرت می‌انجامد.
۱۹۳ کشور در این مجمع شرکت داشتند. قطعنامه یاد شده الزام‌‌آور نیست. در قطعنامه کمیته حقوق بشر سازمان ملل هم‌چنین همه گرو‌ه‌های تروریستی که در سوریه می‌جنگند و همه نیروهایی که رژیم بشار اسد را حمایت‌ می‌کنند، محکوم شده‌اند، از جمله سپاه قدس و شبه‌نظامیان حزب‌الله.
بشار جعفری، سفیر سوریه ضمن رد این قطعنامه به وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی، از جمله سرزدن و شلاق در ملاء عام اشاره کرد. او هم‌چنین عربستان سعود، قطر و ترکیه را به حمایت از تروریسم در سوریه متهم کرد. این اتهام از سوی هر سه کشور رد شدند.
قطعنامه از همه شبه‌نظامیان خارجی خواسته است فورا خاک سوریه را ترک کنند.
محکومیت ایران به دلیل نقض حقوق بشر
کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل هم‌چنین به قطعنامه در محکومیت ایران به دلیل نقض حقوق بشر رای داد. این قعطنامه با با ۷۶ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رسید. مبنای قطعنامه گزارش‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل بوده و کانادا آن را پیشنهاد کرده است.
بیشتر بخوانید: عفو بین‌الملل: شمار اعدام‌ها در ایران افزایشی “بهت‌آور” دارد
بر اساس گزارش احمد شهید اعدام‌ها در ایران از سال ۲۰۰۵ افزایش “تصاعدی” داشته و ممکن است شمار اعدام‌ها در سال جاری به هزار نفر برسد. در قطعنامه هم‌چنین از سرکوب آزادی‌ها از جمله ایجاد محدودیت برای آزادی بیان و اندیشه توسط دستگاه قضایی و امنیتی انتقاد شده است.
بیشتر بخوانید: سال ۲۰۱۵؛ ادامه نقض حقوق بشر در ایران همراه با روزنه‌هایی از امید
کمیته حقوق بشر سازمان ملل از دولت ایران خواسته است که برای “برگزاری یک انتخابات معتبر، شفاف و همه‌شمول پارلمانی” تلاش کند. اشاره قطعنامه به انتخابات پیش‌روی مجلس در اسفندماه سال جاری است. قطعنامه در عین حال خواسته است که به همه نامزدههای انتخاباتی اجازه رقابت داده شود و به سازمان‌های مستقل ملی و بین‌المللی اجازه نظارت بر انتخابات داده شود.
“قطعنامه ضد ایرانی”
در رسانه‌های رسمی ایران از “تصویت قطعنامه ضد ایرانی” در سازمان ملل یاد شده است. غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل این قطعنامه را “نشان‌ دهنده تحریفی انتخابی وسیاسی از حقایق” دانست و گفت: «رای‌گیری درباره قطعنامه ضد ایرانی در زمانی صورت گرفت که توافق اتمی اخیر دری بروی افق جدیدی از همکاری بین ایران و جامعه بین‌المللی درباره موضوعات دیگر گشوده است.»
بیشتر بخوانید: رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس: مشکلی به نام حقوق بشر نداریم
در قطعنامه کمیته حقوق بشر مجمع سازمان ملل به برخی نکات مثبت نیز اشاره شده است، از جمله به وعده‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مبنی بر برطرف کردن تبعیض‌ علیه اقلیت‌های قومی و هم‌چنین تبعیض علیه زنان. ازدیگر مواردی که قطعنامه از آن استقبال کرده است، اعلامیه دولت برای افزایش خدمات به قربانیان خشونت خانگی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا