مخالفت هیئتی از ملیت‌های ایرانی با توافق هسته‌ای در دیدار با نمایندگان کنگره آمریکا

همزمان با بررسى توافق هسته اى ۵+۱ با ایران در کنگره امریکا، هیئتى ۸ نفره متشکل از نمایندگان سازمان هاى وابسته به اقلیتهاى ملى (قومى) ایران از جمله عرب‌ها، ترک‌ها، کرد‌ها، بلوچ‌ها به همراه نمایندگان چهار سازمان مترقی آمریکایی، دیدارهاى گسترده اى را با شش نماینده کنگره آغاز نموده و دلایل خود را مبنی بر رد توافقنامه ارائه کردند.
این هیئت دیدارهاى خود را از روز جمعه ۳۱ ژوئیه، با نمایندگانى همچون سناتور چاک شومر، مناندز از نیوجرسی، لوین از می‌شیگان، بوکر از اوهایتو، دوربین از ایلی شوی و سناتور ماربوتمن آغاز کرده ودرباره مسایل ایران، به ویژه مساله حقوق اقلیت هاى ملى ودینى ونقض گسترده حقوق بشر در ایران وارتباط آن با توافقه هسته اى، بحث وگفتگو کردند.

دکتر کریم عبدیان بنى سعید، مدیراجرایی سازمان حقوق بشراهواز، ورئیس میزگرد ایران در واشینگتن، که ریاست این هیئت را به عهده داشته، طى مصاحبه اى با «العربیه. نت فارسى»، هدف از این دیدار‌ها را «موضعگیرى سازمان‌ها سیاسى وحقوق بشرى ملیتهاى ایرانى علیه این توافقنامه به دلیل عدم پرداختن آن به مساله نقض گسترده حقوق بشر در ایران توسط رژیم حاکم»، اعلام کرد.

وى افزود: «این توافقنامه به بد‌تر شدن وضعیت حقوق بشر و على الخصوص نقض بیشتر حقوق اقلیتهاى قومى ودینى، ادامه سرکوب علیه فعالان سیاسى و مدنى و روزنامه نگاران، عدم پرداختن به مطالبات اولیه ملیتهاى غیرفارس، ونیز افزایش اعدام‌ها در ایران، منجر شده است».
به گفته آقاى عبدیان، که مشاور ارشد «حزب تضامن دمکراتیک اهواز» نیز هست، این هئیت با نوشتن یک رساله تحقیقی و ارائه آن به نمایندگان امریکا، از کنگره درخواست کرده تا بعد از تعطیلات تابستانی، از نمایندگان ملل ایرانى تحت ستم مضاعف برای گزارش دهی از موارد نقض حقوق بشر و عملکرد سرکوبگرانه رژیم ایران در قبال مطالبات ملى اقلیتهاى غیرفارس وملل به حاشیه رانده شده، دعوت به عمل آورند.

به گفته عبدیان، «دیدار انجام شده با سناتور شومر – که احتمال مى رود در آخر سال رئیس پرقدرت سنای آمریکا شود – موفقیت بسیار بزرگ برای سازمان «میزگرد ایران» و سازمانهاى ملیتهاى ایرانى به عنوان یک لابی ضد رژیم ایران در امریکا و نیز موفقیت عظیمی برای ملل تحت ستم در ایران محسوب مى شود.»

این دیدار‌ها در حالى صورت مى گیرد که کلیه محافل خبری و روشنفکری در آمریکا شدیدا در حال بررسی برای تاکید و یا رد موافقتنامه اتمی ایران قرار دارد.

چاک شومر، از ایالت نیویورک، سناتور ارشد از حزب دموکرات، حزب رئیس جمهوری آمریکا، گفته است نمی‌تواند از توافق هسته‌ای اخیر گروه ١+۵ با ایران حمایت کند.

شومر، در بیانیه مفصلی که در مورد این توافق منتشر کرده گفته است که مفاد این توافق مانع از دسترسی ایران به اسلحه اتمی نمی‌شود و خواسته است تا هرگونه اقدام دیپلماتیک برای حل این مساله، پس از وارد کردن فشار بیشتر بر ایران دنبال شود.

این سناتور دموکرات ضمن نامناسب و ناکافی دانستن توافق اخیر گفته است به جای آن» بهتر است تحریم‌های آمریکای برجای بماند و تشدید شود، تحریم‌های ثانوی در مورد کشورهایی که این تحریم‌ها را نادیده می‌گیرند اعمال گردد و آنگاه راه دیپلماسی، ولو دشوار، یک بار دیگر پیموده شود. «وی گفته است که در نظر دارد در رای‌گیری در مورد این توافق، همراه با سناتورهای جمهوریخواه به آن رای منفی بدهد.»

چاک شومر در بیانیه خود اظهار داشته است که «طرفداران و مخالفان توافق با ایران هر کدام دلایل محکمی در دفاع از دیدگاه خود دارند و نمی‌توان استدلال آنان را نادیده گرفت. این شرایط باعث شد تا ارزیابی توافق مستلزم بررسی دقیق باشد و من پس از مطالعه و تفکر عمیق، به این نتیجه رسیدم که باید با این توافق مخالفت کنم و به طرح سنا در مخالفت با آن رای مثبت بدهم.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا