مردم گوادر ایالت بلوچستان از سیاست های اسلام آباد نگرانند

گوادر به خاطر 790 کیلومتر کرانه دریایی و منابع غنی زیرزمینی، استعداد بالایی برای شکوفایی دارد، هر چند این توان بالقوه در زندگی مردم شهر دیده نمی شود، بسیاری از شهروندان گوادر حتی از آب آشامیدنی و امکانات بهداشتی محرومند
مجله دیپلمات نوشت: خشم ساکنان بندر گوادر بلوچستان – پاکستان از حضور و دخالت خارجی ها، یکی از بزرگترین چالش های چین برای توسعه این بندر است.
این مجله نوشت: قراردادهای میلیاردی پکن و اسلام آباد، برای ساکنان گوادر که زندگی بسیار بد و ناامنی دارند، چندان خوشایند نیست و ظاهرا بیشتر مردم آن بندر از آن استقبال نمی کنند.

گوادر (Gwadar) به خاطر 790 کیلومتر کرانه دریایی و منابع غنی زیرزمینی، استعداد بالایی برای شکوفایی دارد؛ هرچند این توان بالقوه، در زندگی مردم شهر دیده نمی شود؛ بسیاری از شهروندان گوادر حتی از آب آشامیدنی و امکانات بهداشتی محرومند.

عامه مردم شهر گوادر پاکستان معتقدند که دولت اسلام آباد هیچ برنامه ای برای کاهش بیکاری و فقر ندارد. حتی ‘سید عیسی نوری’ رهبر حزب ملی بلوچستان منگال (BNP M) و عضو مجلس ملی این کشور، طرح هایی مانند طرح توسعه گوادر را رد کرده و دولت اسلام آباد را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. وی معتقد است در جایی که مردم به آب آشامیدنی خود محتاجند، دولت می کوشد تا اکثریت بلوچِ منطقه را در سرزمین خودشان به اقلیت تبدیل کند.

‘نوری’ تا آنجا پیش رفته که طرح توسعه گوادر را پروژه ای خرابکارانه نامیده و می گوید: امروز بلوچ های کراچی مردمی نگون بخت و محروم از کار و حقوق اجتماعی هستند و اگر بلوچ های گوادر هم به اقلیت تبدیل شوند، همین فرجام در انتظارشان خواهد بود.

وی از اینکه حتی کارگران طرح توسعه گوادر از اهالی این شهر نیستند و از مناطق دیگر پاکستان آورده شده اند، به شدت گله می کند.

البته سید عیسی نوری در این زمینه تنها نیست؛ حزب ملی بلوچستان منگال، حزب جبهه ملی بلوچ، حزب جمهوری خواه بلوچ و نیز چندین گروه شبه نظامی، مانند جبهه آزادیبخش بلوچستان، ارتش آزادیبخش بلوچستان و ارتش جمهوری خواه بلوچستان، همگی با وی هم نظرند.

‘الله نظر بلوچ’ که جبهه آزادیبخش بلوچستان را رهبری می کند، به شرکت های چینی هشدار داده که از سرمایه گذاری در گوادر دست بکشند. (جبهه آزادیبخش بلوچستان در گوادر بسیار فعال است) ظاهرا ‘بلوچ’ در این زمینه بسیار جدی است و کارمندان چینی تاکنون بارها مورد حمله قرار گرفته اند.

با این حال، مقام های پاکستانی معتقدند توسعه گوادر، بازی را به نفع بلوچ ها و کل کشور پاکستان تغییر خواهد داد. کارشناسان نیز معتقدند گوادر این توانمندی را دارد که به دروازه خلیج فارس تبدیل شود و با امارات متحده عربی رقابت کند.

از سوی دیگر در چند کیلومتری گوادر، هندوستان نیز سرگرم توسعه بندر چابهار در ایران است. دهلی نو قصد دارد با دور زدن پاکستان، مسیر تجاری آسیای میانه را از راه ایران به افغانستان احداث کند. از این رو ایران از حضور اقتصادی چین چند ده کیلومتر آن طرفتر راضی نیست.

یا توجه به اینکه مسیر گوادر به افغانستان به دلیل کوتاه تر بودن، در زمینه اقتصادی از مزیت بسیار بالاتری برخوردار است.

با این همه، موفقیت بندر گوادر بدون حمایت ساکنان و شبه نظامیان بلوچ، بسیار دور از ذهن خواهد بود؛ اگر اسلام آباد می خواهد در گوادر موفق باشد، باید رضایت بلوچ ها را به دست آورد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا