مقامات ایرانی از بازداشت چند نظامی در پی تظاهرات مردم کرُدستان ایران خبر می‌دهند

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، دادستان نظامی استان کردستان گفت: «عاملین تیراندازی در منطقه مرزی هنگه ژاله شهرستان بانه از سوی دستگاه قضایی شناسایی و در بازداشت هستند».

مجتبی شیرود دادستان نظامی استان کردستان ایران سه‌شنبه 5 سپتامبر سپتامبر از بازداشت عاملان تیراندازی در منطقه مرزی بانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، دادستان نظامی استان کردستان گفت: «عاملین تیراندازی در منطقه مرزی هنگه ژاله شهرستان بانه از سوی دستگاه قضایی شناسایی و در بازداشت هستند».

مجتبی شیرود ادامه داد: «موضوع این حادثه از طریق دستگاه قضایی نیروهای مسلح در دست بررسی است».

وی گفت: «اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام می‌شود».

منابع خبری العربیه روز سه شنبه 5 سپتامبر، 2017 از تظاهراتی گسترده در شهر بانه در استان کردستان ایران خبر داده بودند که به درگیری با نیروهای امنیتی انجامید. این تظاهرات در اعتراض به کشته شدن 2 کولبر کُرد در مرز ایران و عراق توسط نیروهای سپاه پاسداران برگزار شد.

بنا بر این گزارش‌ها، به دنبال فراخوان فعالان مدنی در استان کردستان، شهروندان شهر بانه از قشرهای مختلف از کسبه و بازاریان از صبح سه‌شنبه دست به اعتصاب عمومی زده و مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

همچنین جمعیت زیادی ساعاتی در مقابل فرمانداری تجمع کردند. طبق گزرش سایت کردی اربیل، پیش از تجمع، در مقابل فرمانداری و خیابان‌های اطراف، نیروهای پلیس و لباس شخصی مستقر شدند.

فرماندار و تعدادی از پرسنل نیز بر سر کار خود حاضر نشدند‍. این گزارش می‌افزاید که تجمع کنندگان شعارهایی ضد حکومتی سر دادند و در نهایت نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن تجمع کنندگان، اقدام کردند.

این مساله به درگیری، دستگیری تعدادی از معترضان و یورش مردم برای آزادی آن‌ها انجامید. شاهدان عینی از زخمی شدن تعدادی از تظاهر کنندگان خبر داده‌اند.

پلیس و نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن جمعیت از باتوم، شوک الکتریکی و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

گروهی از فعالان رسانه‌ای با انتشار تصاویری اعلام کردند که نیروی انتظامی به سمت معترضین تیراندازی کرده و تعدادی را زخمی کردند.

روز دوشنبه 4 سپتامبر گزارش شده بود که دو کولبر 45 ساله و 21 ساله بر اثر تیراندازی هنگ مرزی در منطقه «هه نگه ژال» شهرستان بانه کشته شدند. خبر کشته شدن این دو کولبر با واکنش محسن بیگلری، نماینده بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی، روبرو شد.

او به خبرگزاری‌ها گفت یکی از کشته‌شدگان، دهیار شهرستان بانه بود. بیگلری تاکید کرد: «این افراد عمدتاً از اقشار ضعیف جامعه هستند.

واقعیت این است که حتی اگر این افراد کالایی حمل می‌کنند، دلیل نمی‌شود که کشته شوند و این در حالیست که این حوادث منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مردم کردستان و دیگر مناطق کشور می‌شود».

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا