منطقه آزاد سیستان از سراب تا واقعیت/سیستانی هابه مجلس چشم دوختند

زابل-به گفته نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان بار دیگر به صحن علنی مجلس خواهد رفت و همگان چشم انتظار تبدیل سراب منطقه آزاد به واقعیت هستند.
خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: یکشنبه ۲۹ آذرماه امسال کلیات طرح ایجاد هفت مناطق آزاد و ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی به صحن علنی مجلس برای رأی‌گیری رفت، طرحی که‌موجی از حاشیه‌ها را برای بهارستانی‌ها به‌خصوص هیئت‌رئیسه مجلس به وجود آورد و پس از ۴۸ ساعت کش‌وقوس فراوانی به دلیل آن‌که تصویب این طرح مخالف را برنامه پنجم توسعه است به کمیسیون برای بررسی بیشتر برگشت خورد.

در آن روز طرح ایجاد مناطق آزاد که سیستان نیز شامل آن می‌شد بر اساس رأی نمایندگان با ۱۱۷ رأی موافق، ۸۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر صحن مجلس با کلیاتش مخالفت شد و دوباره موجی از ناامیدی را در میان مردم سیستان که به این طرح به‌عنوان برون‌رفت از بحران خشکسالی چشم دوخته بودند، ایجاد کرد.

هیئت‌رئیسه در آن زمان علی‌رغم رأی ۵۰ درصدی نمایندگان به لایحه مطرح‌شده معتقد بود که با استناد به تبصره یک ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه برقراری هرگونه تضعیف یا معافیت مالیاتی در طول برنامه ممنوع است و این مهم اعم از اینکه موضوع لایحه باشد یا طرح مصداق دارد، لذا با توجه به اینکه لایحه مغایر برنامه پنجم توسعه است، بنابراین تصویب آن نیاز به دوسوم رأی نمایندگان دارد.

در همان روز بود که با تلاش نمایندگان استان به‌ویژه دو نماینده سیستان با رایزنی‌های صورت گرفته با دولت لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان، بانه و مریوان از چهار منطقه آزاد و ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی خارج شد و دوباره در دستور کار دولت قرار گرفت.

منطقه آزاد سیستان، بانه و مریوان روز یکشنبه در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته و رایزنی‌های لازم با اعضای محترم کمیسیون اقتصادی مجلس، طرح ایجاد منطقه آزاد سیستان به همراه دونقطه دیگر روز یکشنبه در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

مردم سیستان به منطقه آزاد چشم دوخته اند تا شاید مجلس بتواند پس از حدود دو دهه بحران خشکسالی و اقتصادی به مردمان این دیار امید را هدیه دهدحلیمه عالی افزود: با مخالفت هیئت‌رئیسه مجلس در ۲۹ آذرماه با ایجاد هفت مناطق آزاد و ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی، رایزنی‌ها لازم با دولت درزمینهٔ جدا شدن طرح لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان از دیگر مناطق در دستور کار قرار گرفت که با تلاش‌های صورت گرفته نمایندگان مناطق سیستان، بانه و مریوان در قالب لایحه‌ای جدا در دولت مطرح شد.

وی بیان کرد: با جداسازی این مناطق لایحه تصویب و مجدداً به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال گردید که پس از رایزنی‌های و همکاری‌های لازم اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس این طرح تصویب و آماده ارائه در صحن علنی مجلس است.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رایزنی‌های لازم برای تصویب این لایحه با ۱۲۰ نماینده انجام‌شده است و امید است که در روز یکشنبه این خواست مردم سیستان که از بحران خشکسالی و اقتصادی رنج می‌برند، به واقعیت تبدیل شود.

جداسازی شانس تصویب منطقه آزاد را دوچندان کرده است

دیگر نماینده مردم سیستان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: روز یکشنبه ۲۰ دی‌ماه جلسه بررسی لایحه مناطق آزاد سیستان، بانه و مریوان در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور آقای ترکان رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور و دیگر مسئولان مربوطه برگزار شد و اعضای بر لایحه مناطق آزاد سیستان، بانه و مریوان صحه گذاشتند.

سید باقر حسینی افزود: این طرح روز یکشنبه مجدداً به‌صورت جدا اما همراه با طرح ایجاد چهار منطقه آزاد و ۹۳ منطقه ویژه اقتصادی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود که امید است لایحه ایجاد مناطق آزاد سیستان، بانه و مریوان تحت شعاع دیگر لایحه قرار نگیرد.

وی تأکید کرد: تمامی رایزنی‌های لازم با دیگر نمایندگان برای تصویب این لایحه انجام‌شده و امید است تا فردا مجلس امید را به مردم سیستان هدیه دهد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدوده منطقه آزاد سیستان اظهار داشت: رامشار و منطقه فرودگاهی زابل تا نقطه صفر مرز شامل حدود منطقه آزاد تجاری سیستان می‌شود که به تصویب هیئت دولت رسیده است.

وی افزود: این طرح شامل دو بخش است که بخش تجاری آن ۲۸ هزار هکتار از منطقه سیستان را شامل می‌شود که از فرودگاه زابل آغاز و تا مرز تداوم دارد و رامشار نیز بخش صنعتی آن است.

حسینی تأکید کرد: تصویب نهایی این طرح کمک شایان توجه ای به نقش‌پذیری بیشتر سیستان در سطح ملی و بین‌المللی، اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت اقتصادی شمال استان خواهد کرد

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا