مودی و اشرف غنی برای امضای موافقت‌نامه سه جانبه چابهار وارد تهران شدند

دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام‌ کرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به منظور امضای موافقت‌نامه سه جانبه چابهار میان تهران، دهلی و کابل، وارد تهران شده است.
در خبرنامه روز دوشنبه سوم جوزا (خرداد) دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده که آقای غنی صبح امروز پس از سفر دو روزه به قطر وارد تهران شده تا موافقت‌نامه سه جانبه حمل و نقل و ترانزیت چابهار را با همتایان هندی و ایرانی‌اش امضا کند.

براساس اعلام دفتر ریاست جمهوری افغانستان در این سفر آقای غنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، دیدار خواهد کرد.

 

 

آقای مودی نیز برای شرکت در مراسم امضای این موافقت‌نامه دیروز وارد ایران شد.

گسترش و تحکیم روابط افغانستان با ایران و هند محور بحث و تبادل نظر مقام‌های سه کشور اعلام شده‌ است.

موافقت‌نامه سه جانبه بازرگانی و ترانزیتی چابهار در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط تیم‌های فنی مرکب از هیات‌های امور اقتصادی، متخصصان حقوقی و کارشناسان فنی سه کشور تهیه شده است.

افغانستان امیدوار است که با افتتاح بندر چابهار، این کشور گذرگاه انتقال اموال تجارتی برای کشورهای محاط به خشکی آسیای میانه باشد و از این طریق سالانه میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد.

این کشور اعلام کرده که بندرچابهار و گذرگاه افغانستان به کشورهای آسیای میانه، باعث خواهد شد که فرصت برای سرمایه گذاری هند بر روی زیربناهای حمل و نقل افغانستان مهیا شود.

طرح چابهار در کنار ایجاد سهولت میان افغانستان و هند به گفته منابع افغانستان، می‌تواند این کشور را به بازارهای جدید در خاور میانه، اروپا و آمریکا وصل کند.

 

Image copyright ARG
افغانستان بندر چابهار را مسیر بهتر و ارزان‌تر برای واردات و صادرات کالاها نسبت به بندر کراچی پاکستان و بندر عباس ایران می‌داند که اکنون افغانستان برای مبادلات کالا بیشتر به این بنادر وابسته است.

بندر چابهار در مقایسه به بندر عباس و بندر کراچی به ترتیب ۹۰ کیلومتر و ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک تر و این فرصت را براى بازرگان‌های افغانستان فراهم مى‌کند که نسبت به بنادر دیگر اموال خود را ٢٠ درصد زودتر صادر کنند.

مقامات افغان همچنین اعلام کرده‌اند که بر این اساس، هزینه وارد کردن هر کانتینر مال براى بازرگانان، ۵٠٠ تا ١٠٠٠ دلار کمتر از بنادری خواهد بود که اکنون کالا از طریق آن‌ها وارد افغانستان می شود.

افغانستان همچنین امیدوار است که این کار بتواند برای شماری زیادی از افغان‌ها در داخل این کشور کار ایجاد کند و مشکلاتی‌ را که بازرگانان افغانستان برای واردات کالا از بندر کراچی پاکستان دارند، حل کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا