مولانا عبدالحمید: اهل‌سنت باید بتوانند در کلان‌شهرهای کشور با آزادی کامل نماز جمعه و عیدین برگزار کنند

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از سنی آنلاین، مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخشی از خطبه های نماز جمعه زاهدان، خطاب به مردم و مسئولین گفت: مسئولین امر و برادران شیعه و اهل‌سنت بیدار باشند که دشمن در فکر ایجاد ناامنی در کشورهایی که امنیت دارند، ازجمله ایران اسلامی هستند. لذا همه باید مواظب باشیم که افرادی در جامعه مشکلات ایجاد نکنند و سبب افراط‌گرایی نشوند.
وی در ادامه افزودند: جامعه اهل‌سنت که در تمام صحنه‌ها حضور دارند و حاضرند برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی جان خودشان را بدهند، به‌عنوان بازویی برای نظام جمهوری اسلامی و برادران شیعه محسوب می‌شوند که در سازندگی، امنیت و وحدت شیعه و سنی تاثیرگذار هستند. لذا مسئولین امر مواظب باشند کسی با اعمال سلیقه آزادی‌های قانونی آنها را سلب نکند.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: درخواست ما از مسئولین جمهوری اسلامی، به‌ویژه ریاست محترم جمهور که برای اجرای قانون اساسی و رعایت حقوق ملت ایران سوگند یاد کرده‌اند، آن‌است که برادران اهل‌سنت که در بسیاری از کلان‌شهرهای کشور مسجد ندارند و نمازهای خودشان را در نمازخانه‌های استیجاری اقامه می‌کنند، افرادی با اعمال سلیقه مانع برگزاری نمازهای جمعه و عیدین نشوند. برای برگزاری نماز در پارک و اماکن عمومی مناسب است که درخواست مجوز شود، اما افراد در یک منزل و نمازخانه که کاملا جنبۀ عمومی ندارد، باید بتوانند با آزادی کامل نمازشان را ادا کنند.

مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: مسئولین امر نیز بر همین عقیده‌اند و عاقلانه هم همین است که معنای وحدت آن نیست که دو مذهب یکی شوند و یا نماز دو مذهب یکی شود. در مسایل نماز تفاوت‌های فقهی وجود دارد که هر کسی باید بتواند نمازش را طبق مذهب و عقیده‌اش با آزادی کامل ادا کند. البته مشترکات بین شیعه و سنی زیاد است، اما به‌خاطر برخی تفاوت‌های فقهی، برادران اهل‌سنت باید بتوانند نماز جمعه و عیدین و سایر مراسم مذهبی خودشان را با آزادی کامل در سایه پرچم نظام جمهوری اسلامی و سعۀ صدر مسئولین برگزار نمایند.

مولانا عبدالحمید در پایان هشدار دادند: ترس ما آن است که مبادا وجود تنگ‌نظری و اعمال سلیقه‌ها سبب بروز تندروی و افراط‌گرایی در جامعه شود و مشکلاتی ایجاد نماید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا