مولوی عبدالحمید: برای سفر به بیشتر استان‌ها محدودیت دارم

امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن انتقاد از برخی محدودیتها در ارتباط با آزادیهای مذهبی و انتقاد از ارسال «گزارشهای غلط» به مراجع تقلید شیعه توسط افراد «افراطی»، اعلام کرد که تنها «اجازه سفر» به تهران و قم را دارد.

مولوی عبدالحمید در مصاحبه با شماره روز شنبه، ۱۱ آذر روزنامه ابتکار گفت که «برخی ارگانها» تمایلی به مسافرتهای داخلی و خارجیاش ندارند و او به همین دلیل در برخی از کنفرانسهای دینی در خارج از کشور شرکت نکردهاست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین اعلام کرد که برای سفرش به شهرهای ایران «محدودیتهایی وجود دارد» اما این «محدودیت» به صورت رسمی به او ابلاغ نشده و «معمولاً به صورت غیررسمی» اعلام میشود.

مولوی عبدالحمید گفت: «اگر به مشهد بروم، چند نفری اطراف من جمع خواهند شد و این مسئله را نمیتوانند تحمل کنند و به شهر دیگری رفتم و به من گفتند که شما هماهنگ نکردهایدگفتند شما فرد عادی نیستید و باید هماهنگ کنید».

وی اضافه کرد: «من مشکلی با هماهنگی ندارم اما فکر میکنم با هماهنگی هم مشکل دوستان حل نخواهد شد».

مولوی عبدالحمید روز شنبه ۲۰ آبان نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا دربارهٔ دلیل سفر نکردن به شهرهای ایران گفته بود که «با سفرم، هم من به زحمت میافتم و هم میزبانم».

وی تأکید کرده بود: «یک بار من به مشهد سفر کردم و خیلی بر عدهای سخت شد من را به تهران فرستادند و دوباره با اصرار مسئولین به مشهد بازگشتم و از آن به بعد در این مورد احتیاط میکنم».

در سالهای گذشته نیز از سفر مولوی عبدالحمید به خارج از کشور برای شرکت در برخی همایشهای دینی جلوگیری شدهاست.

دستور روحانی برای استخدام و سپردن سمتهای دولتی به اهل سنت

امام جمعه اهل سنت زاهدان در این مصاحبه همچنین از وجود «تبعیض و نابرابری» در استخدام و سپردن سمتهای دولتی به اهل سنت انتقاد کرد و گفت که حسن روحانی از وزیران خود خواسته که به این موضوع «توجه و رسیدگی کنند».

مولوی عبدالحمید همچنین اعلام کرد که اهل سنت ایران در برخی مناطق برای برگزاری نماز جماعت و «تعلیم قرآن به فرزندان خود مشکلاتی دارند».

نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی در سالهای گذشته از ساخت مسجد اهل سنت در تهران جلوگیری و تعدادی از روحانیون اهل سنت را بازداشت کردهاند.

چهرههای شاخص اهل سنت در انتخابات ریاستجمهوری ۲۹ اردیبهشت امسال از حسن روحانی حمایت کردند و استانهای کردستان با ۷۵ درصد و سیستان و بلوچستان با حدود ۷۳ درصد، بیشترین رأی را به او دادند.

پس از پیروزی حسن روحانی نیز فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس از او خواستند که «در بین وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم، نخبگان اهل سنت کشور نیز حضور پررنگ داشته باشند» اما در نهایت وزیر اهل سنت معرفی نشد.

پس از آن حاصل داسه، فعال سیاسی کرد و نماینده سابق مجلس، بدون ذکر نام اعلام کرد که «برخی مراجع تقلید شیعه در تماس با حسن روحانی و برخی از رهبران اصلاحطلبان، خواستار معرفی نشدن وزیر اهل سنت شدهاند».

انتصاب استاندار اهل سنت برای استانهایی با اکثریت سنینشین نیز از جمله خواستهها از دولت آقای روحانی بود اما به این خواسته توجهی نشد.

در همین حال وبسایت کمپین بینالمللی حقوق بشر درایران خبر داده بود که حاصل داسه و جلال جلالیزاده، دو نماینده سابق اهل سنت مجلس و از مسئولان ستادهای حسن روحانی در استانهای غربی ایران، در آبان ماه توسط وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شدهاند.

انتقاد از «گزارشهای غلط» به مراجع تقلید

امام جمعه اهل سنت زاهدان در مصاحبه خود همچنین گفت که گاهی اوقات «گزارشهای غلطی» به مراجع تقلید میرسد و «افراد افراطی و تندرو» قصد دارند با این گزارشها آنان را «تحریک کنند».

به گفته آقای مولوی عبدالحمید، تلاش اهل سنت برای «افزایش جمعیت خود» و «خرید زمین و خانههای شیعیان» از جمله این گزارشها بودهاست.

در سالهای گذشته برخی از مراجع تقلید از به گفته آنان تلاش اهل سنت برای «افزایش جمعیت» خود انتقاد کردهاند.

از جمله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، ۲۵ مهرماه ۹۲ گفته بود: «اکنون در اطراف مشهد میبینیم که اهل سنت در حال خرید زمین و خانهها از شیعیان هستند تا نسبت جمعیتی خود را افزایش دهند».

احمد علمالهدی، امام جمعه مشهد، نیز روز ۲۰ اردیبهشت ۹۳ دربارهٔ افزایش جمعیت اهل تسنن در مشهد هشدار داده بود.

مولوی عبدالحمید در خرداد ماه سال ۹۳ در واکنش به این سخنان گفته بود که برخی میخواهند با این سخنان شیعیان را به فرزندآوری بیشتر «تحریک کنند».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا