نابودی هزار هکتار از موزستان‌های تنها بندر اقیانوسی (شهرستان چابهار) ایران بر اثر خشکسالی!/ بیش از 9 هزار اراضی باغی و زراعی از بین رفت

به گزارش خبرنگار عصرهامون، نابودی اراضی کشاورزی و باغات و محصولات کشاورزی دیگر در سیستان و بلوچستان به یک معضل تکراری تبدیل شده که این روز ها خبرهای زیادی در این خصوص شنیده می شود.

از نابودی زمین های زراعی سیستان بر اثر خشکسالی تا خسارت های میلیاردی به باغات و محصولات کشاورزی دلگان که در سایه عدم مدیریت صحیح این معضل را به بحران تبدیل کرده است.

علی ای حال این روز ها خبرهای تازه ای در خصوص نابودی هزاران هکتار از موزستان های چابهار بر اثر خشکسالی به گوش می رسد که می طلبد وزارت جهاد کشاورزی به طور جدی به این بخش ورود کنند.

غلامحسین بامری مدیر جهاد کشاورزی چابهار در این خصوص به ایسنا گفت: براثر خشکسالی‌‎های بی‌سابقه 20 ساله در سیستان و بلوچستان بیش‌از هزار و 300 هکتار از باغات موز و انبه شهرستان چابهار از میان رفته است.

وی افزود: از مجموع چهار هزار و 340 هکتار سطح زیرکشت اراضی باغی شهرستان هزار و 800 هکتار آن را موزستان ها تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: مرکبات، چیکو، انبه، نارگیل، گواوا، کنار، تمرهندی و خرما از انواع میو‌های تولید شده گرمسیری در چابهار است که در میان آن‌ها موز سهم ویژه‌ای از بازار کشاورزی چابهار را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی چابهار تصریح کرد: سالانه بالغ بر 34 هزار تن موز از سطح باغات شهرستان چابهار تولید علاوه بر مصرف داخلی استان به استان های همجوار هرمزگان، یزد، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی نیز صادر می‌شود.

بامری گفت: خشکسالی‌های 20 ساله خسارات جدی را به باغات موز شهرستان چابهار وارد کرده به‌ طوری که بر اثر خشکسالی بیش‌از هزار و 300 هکتار از باغات موز و انبه چابهار از میان رفته است، علاوه‌ بر آن بر اثر خشکسالی سه هزار و 90 هکتار از اراضی باغی کشاورزی و 6 هزار هکتار زمین های زراعی شهرستان چابهار نابود شده است.

وی با بیان این‌که چابهار به دلیل هم‌جواری با آب‌های آزاد اقیانوس هند دارای آب و هوایی معتدل در تمام فصول سال است، گفت: در سال‌های آبی با زیر کشت رفتن 13 هزار هکتار اراضی کشاورزی باغی و زراعی بیش از 24 هزار نفر در بخش کشاورزی شهرستان چابهار مشغول به کار می‌شوند که این رقم در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌ها به شدت کاهش یافته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا