نامه شهروندان بلوچ به حسن روحانی در مورد وضعیت بد بهداشتی بلوچستان ویژگی

به گزارش کمپین فعالین بلوچ جمعی از شهروندان بلوچ در خصوص عدم رسیدگی به وضعیت بهداشتی و کمبود متخصص و کادر بیمارستان و مرگ و میر بالای مادران و فرزندان در استان سیستان و بلوچستان به حسن روحانی رئیس جمهور ایران نامه نوشتند و از وی درخواست پیگیری کردند.
متن نامه به شرح ذیل است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

جناب آقای دکتر حسن روحانی،

رئیس‌جمهور محترم و مردمی جمهوری اسلامی ایران

ضمن اهدای سلام و تحیات و آرزوی موفقیت در امر خطیر اداره کشور برای جنابعالی و سایر کارگزاران دولت تدبیر و امید، خواستیم توسط این نامه توجه جنابعالی و همکارانتان را به‌سوی یک مسئله بسیار مهم و در واقع یک بحران خطرناک در استان سیستان‌وبلوچستان مبذول داریم. باشد که کلید تدبیر جنابعالی قفل این مشکل را بگشاید و امید مردم این خطه به دولت تدبیر وامید بیشتر گردد.

متاسفانه استان ما به‌شدت از کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و کادر متخصص و متعهد پزشکی رنج می‌برد. اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از کمبود امکانات لازم مثل تجهیزات پزشکی پیشرفته، پرسنل دلسوز و پزشکان متخصص رنج می‌برند. این امر باعث شده آمار مرگ‌ومیر در بیمارستان‌های ما بالا برود؛ استان تعلق دارد و این آمار با توجه به جمعیت کم استان علیرغم پهناوری آن آماری در خور تامل است. بیمارانی که توانایی مالی بهتری دارند از شهرها و مناطق مختلف به مطب‌های شخصی پزشکان در زاهدان رجوع کنند، شب‌وروز را در پیاده‌روهای بیمارستان‌ها بگذارنند یا خود را به کلان‌شهرهایی مثل مشهد، شیراز و یزد برسانند؛ اتفاقا افرادی که برای درمان به شهرهای دیگر کشور مراجعه می‌کنند بسیار راضی برمی‌گردند. اکنون بسیاری از مردم اعتماد خود را نسبت به بیمارستان‌های استان از دست داده‌اند؛ حتی کار به جایی رسیده بیمارستان های استان به عنوان (کشتارگاه و قصابخانه و یا آزمایشگاه) انسانهای مظلوم این استان محروم و بی دفاع یاد میشود،روزی نیست که در استان ما بیماری به‌خاطر سهل‌انگاری یا نادانی کادر پزشکی یکی از مراکز درمانی عازم خانه ابدی خود نشود یا برای همیشه خانه‌نشین شود و متحمل بیماری‌هایی دیگر شود. به گفته آقای محمداسماعیل مطلق، رئیس دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان بیشترین آمار مرگ‌ومیر مادران را دارند. کافی‌ست در این زمینه به آمار و ارقام هرچند سانسورشده مسئولان پزشکی استانی مراجعه کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید. در چند ماه گذشته چندین مورد از مرگ و میر مادران در بیمارستانهای استان از جمله بیمارستان امام علی گزارش شده و متاسفانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پاسخ مراجعان شاکی با این توجیه که این دانشگاه با کمبود متخصص روبرو است این مساله را توجیه کرده است.

علاوه براین، برخورد به‌شدت نامناسب و تحقیرآمیز برخی کادرهای بیمارستانی با بیماران و مراجعه‌کنندگان یکی دیگر از مشکلات مراکز درمانی استان ماست. این امر موجب شده در چندین مورد درگیری لفظی و فیزیکی رخ بدهد و حتی نیروی انتظامی و حراست بیمارستان‌ها مجبور به دخالت شوند. با توجه به بافت جمعیتی ویژه استان، شایعات زیادی بر سر زبان‌ها افتاده است و صحبت از دست‌های پنهان و تعمد برخی “کارمندان عقده‌ای” می‌شود که از این طریق به تسویه‌حساب‌های جناحی و قومیتی دست می‌زنند. اگر برای حل این مشکل اقدامات فوری و جدی برداشته نشود، مطئنا افراد کم‌تحمل امنیت استان خود را به خطر خواهند افکند و کسی جز دشمنان این مرزوبوم و ملت ما از این قضیه سود نخواهد برد.

پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از وضعیت بحرانی مراکز درمانی شخصا و از کانال‌های دیگری مثل ارگان‌های امنیتی، بازرسان مرکزنشین وزارت بهداشت و درمان گزارش بخواهید.در حالی که طرح(تحول نظام سلامت) در اکثر نقاط کشور اثرات و نتایج مثبت داشته اما متاسفانه در استان سیستان و بلوچستان به دلایل مشکلات یاده شده، و منجمله مدیریت ضعیف دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دستگاههای مرتبط با آن به جرات میتوان گفت این طرح شکست خورده،و برای اثبات این امر میتوان از مردم استان نظر سنجی کرد تا واقعیت قضیه مشخص گردد.

جناب آقای رئیس‌جمهور! ما پیش از این دردِدل خود را با برخی مسئولان استانی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی درمیان گذاشتیم. حتی با برخی معاونان وزیر بهداشت نیز صحبت شده و برخی نمایندگان مجلس نیز نامه‌نگاری‌هایی انجام داده‌اند؛ اما متاسفانه هیچ نتیجه مثبتی تاکنون عاید نشده است. به‌همین دلیل مستقیما این موضوع بسیار مهم را با جنابعالی درمیان گذاشتیم. امیدواریم مردم خطه سیستان‌وبلوچستان را که همواره پشتیبان نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند و بیشترین آراء خود را در حماسه انتخابات ریاست جمهوری به تدبیر و امید شما اختصاص دادند، مورد تفقد ویژه قرار دهید و این معضل را به‌صورت اساسی و ریشه‌ای حل بفرمایید.

اجرتان با خداوند متعال باشد

رونوشت:

دفتر مقام معظم رهبری؛

دکتر حسن هاشمی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛

آیت‌الله سلیمانی، نماینده محترم ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان؛

مهندس اوسط هاشمی، استاندار محترم مردمی استان سیستان‌وبلوچستان؛

مهندس پشنگ ریگی، نماینده محترم مردم شریف شهرستان‌های خاش و میرجاوه و بخش‌های نصرت‌آباد کورین در مجلس شورای اسلامی؛

دکتر شهریاری، رئیس محترم کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شریف زاهدان در مجلس.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا