نخست‌وزیر جدید ایرلند: جوان، همجنسگرا و هندی‌تبار

یک دگرباش جنسی، یک پزشک ۳۸ ساله با تبار هندی در راس کابینه کشوری مذهبی و کاتولیک قرار می‌گیرد. لئو واردکار رهبر حزب حاکم فینه‌گیل و جانشین اندا کنی نخست وزیر مستعفی شد.

یک سیاستمدار جوان که فرزند پدری مهاجر از هندوستان و مادری ایرلندی است، نخستین نخست‌وزیر هم‌جنس‌گرای ایرلند خواهد بود. لئو واردکار، وزیر امور اجتماعی ایرلند در انتخابات درون حزبی، با کسب ۶۰درصد آرا به رهبری حزب حاکم “فینه گیل” برگزیده شد.

با تصویب پارلمان ایرلند در ۱۳ ژوئن، واردکار به طور رسمی به عنوان نخست‌وزیر این کشور معرفی می‌شود.

لئو واردکار در ژانویه ۲۰۱۵ و تنها چند ماه پیش از رفراندوم پیش‌بینی شده در ایرلند برای قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان، اعلام عمومی کرده بود که دگرباش جنسی است.

او آن زمان گفت: «این موضوعی محرمانه نیست اما احتمالا همه آن را نمی‌دانند.» تا سال ۱۹۹۳، مناسبات هم‌جنس‌خواهانه در جامعه به شدت کاتولیکی ایرلند، مجازات در پی داشت.

واردکار از مدت‌ها قبل چهره مطلوب برای ریاست حزب و نخست‌وزیری شناخته می‌شد.

او نخستین بار در سال ۲۰۰۷ به پارلمان ایرلند راه یافت، در سال ۲۰۱۱ وزیر راه و ترابری شد و سپس از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در مقام وزیر بهداشت خدمت کرد. واردکار از مه ۲۰۱۶ وزیر امور اجتماعی بود.

او خط سیاسی خودش را “سوسیالیستی” و مشی اقتصادی‌اش را لیبرالیستی می‌داند. چپ در مسائل اجتماعی و راست در حوزه اقتصادی. واردکار در انتخابات درون حزبی رقیب ۴۴ ساله خود سیمون کوونی را پشت سر گذاشت.

ادنا کنی، نخست‌وزیر ۶۶ ساله ایرلندی، در میانه ماه مه از حزب محافظه کار فینه گیل (خاندان ایرلندی) استعفا داد. کناره‌گیری او عمدتا به خاطر جنجال ناشی از تخلف و فساد در دستگاه پلیس این کشور بود.

کنی از سال ۲۰۰۲ رهبر حزب فینه‌گیل و از سال ۲۰۱۱ نخست‌وزیر ایرلند بود. دولت شکننده اقلیت در ایرلند (فینه گیل) با پشتیبانی حزب محافظه‌کار فیونا فویل تشکیل شد. نخست وزیر ایرلند پیش از شروع مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، آغازی دشوار خواهد داشت.

برگزیت برای ایرلند نیز پیامدها و عواقبی دارد، از جمله مرزهای جدیدی بین ایرلند شمالی و جنوبی تعیین می‌شود. کارشناسان بیم دارند زیان‌هایی از نظر اقتصادی ایرلند را تهدید کند و نگرانند که روند صلح بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌های منطقه دستخوش خطر شود.

Publisher

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا