نظر مولانا عبدالحمید در مورد تقسیم استان سیستان و بلوچستان

در رابطه با خراسان هم دیدیم که تقسیم استان کمک آن چنانی به بهبود وضعیت مناطق محروم نکرده…

مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهلسنت زاهدان در گفتگویی که ژوئیه ۲۰۱۴ با مجله خط صلح داشتند، نظر خود را در مورد تقسیم استان بیان کردند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، این سخنان که در بحبوحه انتشار مطالبی پیرامون برنامه تقسیم استان با پیشنهاد شهریاری و همراهانش بیان شده بود به نوعی در پاسخ به برخی از افراد و نمایندگان مجلسی برداشت شد که موضوع تقسیم استان را پیگیری میکردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پاسخ به گزارشگر مجله خط صلح که پرسیدند: “مدتی ست که زمزمه هایی مبنی بر تقسیم استان سیستان و بلوچستان به چند استان به گوش می رسد؛ نظر شما در این مورد چیست؟

آیا شما اساساً با این که این استان هم چون خراسان یا تهران، به چند استان مجزا تبدیل شود، موافق هستید؟”–

گفت: در رابطه با تقسیم استان، مردم حرف هایی را شنیده اند که استان تفکیک می شود و در این خصوص بسیار نگران هستند و همه ی ترسشان همین است. این مسئله که واژه های تاریخی و نمادهای تاریخی از منطقه برداشته بشود، برای مردم غیرقابل تحمل است و در واقع این مسئله به نوعی دغدغه ی آنان شده است.

به هر حال من هم با این موافق ترم که استان به همین صورت یک پارچه که بوده، بماند. این از همه نظر و با توجه به شرایط و فرهنگ مردم، بهتر و سازگارتر است.

البته شاید هم نیتشان خیر باشد و به اعتقاد خودشان چون این استان بسیار وسیع است، چنین در موردش فکر کنند اما ما در رابطه با خراسان هم دیدیم که تقسیم استان کمک آن چنانی به بهبود وضعیت مناطق محروم نکرده… از طرفی مردم باز زمزمه هایی شنیدند که ممکن است نام بلوچستان را از این منطقه حذف کنند و حساس شده اند اما من فکر نمی کنم مسئولین اگر دور اندیشی داشته باشند، تصمیم بگیرند این اسم بلوچستان را از اسم استان حذف بکنند؛ چرا که در تاریخ ایران، بلوچستان ثبت شده و بلوچستان غیرقابل حذف است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا