نماینده مجلس: ۲۰۰ روستای سیستان و بلوچستان خالی از سکنه شده

نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که بحران آب و خشکسالی، مرزهای شرقی ایران را خالی از سکنه کرده است به طوری که ۲۰۰ روستای استان سیستان و بلوچستان خالی از سکنه شده‌اند.

جواد هروی گفته که با این وضعیت مدیریت، تا پنج سال آینده هیچ کس برای زندگی در مناطق شرقی کشور باقی نخواهد ماند.

بحران کم آبی حتی دامن مناطق اطراف برخی از رودخانه‌های پر آب کشور مثل ارس را هم گرفته است، تا جایی که سه ماه پیش اعلام شد ۱۱ روستا از ۱۷ روستای شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی رود ارس به دلیل بحران آب خالی از سکنه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، نماینده قائنات با انتقاد از رسیدگی نکردن به وضعیت روستاییان گفته که «وضعیت بی‌آبی و خشکسالی چندسالی است که بلای جان کشاورزان و روستاییان شده و در برخی از نقاط ایران به ویژه در شرق ایران وضعیت رو به وخامت گذاشته به شکلی که تنها در سال گذشته ۲۰۰ روستای استان سیستان و بلوچستان از سکنه خالی شده است».

به گفته او، مشکل مهاجرت در این سطح این است که جمعیت مهاجر اغلب به حاشیه شهرها و شهرستان‌های اطراف رفته و در این حاشیه‌ها ما همیشه با آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم.

نماینده قائنات گفته که «خالی شدن روستاهای شرق کشور یک زنگ خطر بزرگ برای مسائل امنیتی ایران است چرا که در صورت خالی شدن روستا از سکنه، بدون شک تامین امنیت این مناطق نیز کار دشواری خواهد شد».

آقای هروی تاکید کرد: «با توجه به خشکسالی دامن گستر در مناطق شرقی کشور، اگر تدبیر درستی برای مهار وضعیت بی‌آبی اندیشیده نشود، تا پنج سال آینده شاهد خالی‌شدن بخش‌های روستانشین شرق ایران از جمعیت روستانشین خواهیم بود».

پیشتر روزنامه «شرق» نیز از تخلیه ۶۵ درصد از روستاهای یزد در ۲۵ سال گذشته و خالی‌شدن ۳۰۰ روستا در حاشیه دریاچه هامون بر اثر خشکسالی خبر داده بود.

کارشناسان شهری و محیط زیست تخلیه روستاها در سه دهه گذشته و گسترش کویر را از جمله اثرات خشکسالی و بحران کمبود آب ایران می‌دانند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا