نگرانی هند از حضور چین در کشمیر

دولت چین تلاش می کند با ایجاد یک مسیر ارتباطی جدید دسترسی به بندر استراتژیک گوادر درجنوب غرب پاکستان را سرعت ببخشد.
هند می گوید نگرانی خود رااز حضور چینی ها درکشمیر تحت اداره پاکستان به اطلاع پکن رسانده است

مطبوعات هند روز پنجشنبه نوشتند که چین ازحضور خود درکشمیر تحت اداره پاکستان دفاع و آن را به سود مردم محلی دانسته است .

آرون جیتلی وزیر دفاع هند درگزارشی که این هفته در پارلمان ارائه کرد گفت که ما نگرانی خود را از حضور کارکنان چینی درکشمیر تحت اداره پاکستان به دولت چین منتقل کرده ایم.

به نوشته روزنامه تریبیون وزارت امور خارجه چین نیز در پاسخ گفته که کشمیر یک موضوع کهنه است.

چین تاکید کرد که این مساله باید بین هند و پاکستان حل و فصل شود و فعالیت های همکارانه چین درکشمیر تحت اداره پاکستان برای بهبود وضعیت مردم محل متمرکز شده اند.

خانم سوجاتا سینگ معاون وزارت خارجه هند نیز که اواخر فروردین ماه امسال به پکن سفر کرده بود در دیدار و مذاکره با لیو ویمین همتای چینی خود نگرانی دولتش را در این مورد ابلاغ کرده بود.

در طول ششمین دور گفت و گوهای راهبردی بین دو کشور، نگرانی دهلی نو از برنامه چین برای ایجاد یک کریدور اقتصادی چند میلیارد دلاری در کشمیر تحت اداره پاکستان به اطلاع پکن رسانده شده است.

دولت چین تلاش می کند با ایجاد یک مسیر ارتباطی جدید دسترسی به بندر استراتژیک گوادر درجنوب غرب پاکستان را سرعت ببخشد.

یکی از قراردادهای مهم امضا شده بین چین و پاکستان، همکاری برای احداث کریدور اقتصادی مشترکی است که شهر کاشغر در منطقه خود مختار سین کیانگ واقع در شمال غرب چین را به بندر گوادر متصل می کند. این پروژه بزرگ که بخشی از آن از کشمیر تحت اداره پاکستان می گذرد حدود 18 میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت.

دولت جدید هند از حزب راستگرای بی چی پی که دو ماه است قدرت را در این کشور به دست گرفته یکی از انتقادهایی که به دولت قبلی از حزب کنگره وارد کرد، غفلت از حضور چین در کشمیر بود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا