هاشمی: اگر ضرورت باشد قدرت دستیابی به سلاح هسته‌ای محفوظ است

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، می‌گوید که اگر جمهوری اسلامی دشمنی پیدا کند که بخواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند، قدرت ایران برای دستیابی به این نوع سلاح محفوظ است.
اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی، روز دوشنبه چهارم آبان، در وب‌سایت «امید هسته‌ای ایرانیان» بازتاب یافته که با اشاراتی به برنامه هسته‌ای ایران و اندیشه جمهوری اسلامی نسبت به آن از دوران جنگ تاکنون همراه است.

وی در این گفت‌وگو تأکید می‌کند که اساس دکترین جمهوری اسلامی استفاده صلح‌آمیز از برنامه هسته‌ای است، اما در عین حال «هیچ‌وقت از ذهن ما بیرون نمی‌رفت که اگر روزی بنا باشد خطری ما را تهدید کند و ضرورتی باشد، امکان این که به طرف دیگر هم برویم، داشته باشیم [اگرچه] برنامه‌ای در این باره نداشته‌ایم و هیچ‌وقت هم طرف آن نرفته‌ا‌یم».

گزارش رضا جمالی درباره اظهارات هاشمی رفسنجانی در مورد برنامه اتمی ایران
لیست پخش
بارگذاری
تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، اتهامی است که آمریکا و متحدان آن به ایران نسبت داده‌اند، امری که ایران آن را همواره تکذیب کرده است. این سوءظن‌ها و اختلافات عاملی برای مذاکره میان تهران و قدرت‌های جهانی بود که در نهایت پس از سال‌ها، روز ۲۳ تیر امسال به نتیجه رسید و از دل آن توافق هسته‌ای وین زاده شد.

این میان آیت‌االله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فتوا داد که سلاح هسته‌ای حرام است که مقامات ایرانی با استناد به این فتوا تأکید داشته‌اند که ایران برنامه‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد.

با این حال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «این درست است که ما اجازه رفتن به طرف سلاح هسته‌ای را نداریم، ولی اگر شرایطی پیش بیاید و ضرورت پیدا کند و یا دشمنی پیدا کنیم که بخواهد از این سلاح استفاده کند، قدرت ما محفوظ است».

اکبر هاشمی رفسنجانی از حامیان اصلی دولت حسن روحانی است که در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز بارها در حمایت از مذاکره‌کنندگان ایرانی سخن گفت و توافق هسته‌ای استقبال کرد.

[بخش‌های مهم مصاحبه آقای هاشمی رفسنجانی با وبسایت «امید هسته‌ای ایرانیان» را اینجا بخوانید.]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا