هشدار ظریف به غرب: شکست مذاکرات روحانی را به خطر می‌اندازد

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اختصاصی نوشت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به جان کری، همتای آمریکایی خود هشدار داده است که شکست مذاکرات هسته‌ای آغازگر «پایان سیاسی» حسن روحانی خواهد بود.

رویترز به نقل از سه مقام ارشد ایرانی اعلام کرده‌ است که ظریف در طی هفته‌های اخیر بارها به جان کری و دیگر همتایان غربی‌اش درباره تبعات سیاسی شکست مذاکرات هسته‌ای برای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هشدار داده‌ است.

پیش‌تر، گزارشی درباره هشدارهای وزیر امور خارجه ایران به مذاکره‌کنندگان غربی منتشر نشده بود.

مقام‌های غربی اعلام کرده‌اند که این حرکت از سوی ظریف به نظر آنها می‌تواند حرکتی صرفاً استراتژیک برای متقاعدکردن آنها به واگذاری امتیازات بیشتر باشد. با این حال، این مقام‌ها نیز اعلام کرده‌اند که شکست مذاکرات هسته‌ای می‌تواند اثر مخرب بسیار زیادی بر وضعیت سیاسی روحانی بگذارد.

هشدارها درباره قدرت‌گرفتن دوباره افراطیون محافظه‌کار در صورت شکست مذاکرات در حالی مطرح شده‌اند که ضرب‌الاجل رسیدن به توافقی سیاسی ماه مارس سال جاری اعلام شده‌است. این توافق سیاسی مقدمه‌ای برای دستیابی به توافق نهایی است که ضرب‌الاجل آن ۳۰ ژوئن خواهد بود.

با این حال، یک مقام ارشد سیاسی ایالات متحده که خواست نامش افشا نشود، در گفت‌و‌گو با رویترز دریافت چنین هشداری را تکذیب کرد و گفت: «ما ارزیابی سیاست داخلی ایران را به خود ایرانی‌ها واگذار کرده‌ایم و این شایعه‌ای که بر سر زبان‌ها افتاده، صحت ندارد.»

اما به ادعای رویترز، سه مقام ایرانی در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری بر این موضوع اصرار داشته‌اند که ظریف در مذاکرات رسمی خود، به‌خصوص روز جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، این هشدار را به جان کری داده‌است.

یک مقام ارشد ایرانی که به گفته رویترز دسترسی مستقیمی به محتوای گفت‌و‌گوهای ظریف و کری داشته‌است، تاکید کرده که «چون روحانی در خط مقدم قرار دارد، بیشترین آسیب را خواهد دید.»

مقام‌های غربی دیگری نیز به رویترز خبر داده‌اند که هیأت نمایندگی ایران چندین بار دغدغه مشابهی را در روند مذاکرات هسته‌ای مطرح کرده‌است.

این در حالی است که ایرنا به نقل از محمد جواد ظریف این ادعای خبرگزاری رویترز را رد کرد.

واکنش رسانه‌های محافظه‌کار در ایران

خبرگزاری فارس در واکنش به گزارش رویترز، ضمن بازنشر ادعاهای این گزارش از محمد جواد ظریف خواست تا پاسخ محکمی به این ادعا بدهد و در عین حال، از او پرسید: «آیا دست دولت را برای طرف آمریکایی رو کرده‌اید؟»

فارس در ادامه نوشت: «در صورت صحت ادعای مشکوک رویترز، متاسفانه باید گفت تیم هسته‌ای ایران دست خود را به‌ طور کامل برای طرف مقابل رو کرده و راه را برای حداکثر امتیازگیری آنها باز کرده است. با چنین ابراز ضعفی ـ که بر اساس آن بقا یا عدم بقای یک دولت به نتیجه مذاکرات گره زده شده ـ طرف مقابل چرا نباید امتیاز بیشتری طلب کند؟»

‌محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران خبر داد که مذاکرات هسته‌ای وارد مسائل فنی شده و تهران و قدرت‌های غربی شنبه ۱۸ بهمن در خصوص میزان غنی‌سازی اورانیوم مذاکره می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ظریف: ایران و غرب درباره میزان غنی‌سازی مذاکره می‌کنند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا