واکنش تند فرمانده سپاه به سخنان روحانی درباره نظارت شورای نگهبان

سخنان حسن روحانی که به نظارت استصوابی شورای نگهبان انتقاد کرده بود، با واکنشی شدید مواجه شد. فرمانده کل سپاه این سخنان را “فرسایش نظام” دانست و گفت “اجازه پیاده‌سازی چنین تفکری را نخواهیم داد.”

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنان روز پنجشنبه (۲۹ مرداد/۲۰ اوت) بدون نام بردن از حسن روحانی به سخنان او درباره اختیارات و عملکرد شورای نگهبان حمله کرد و گفت: “سخنان برخی از مسئولین به معنی آغاز فرسایش استقلال و عزت نظام اسلامی و انقلابی ایران” و به مثابه تنظیم رفتارها “درچارچوب اراده دشمن” است.

حسن روحانی روز چهارشنبه (۲۸ مرداد/۱۹ اوت) در نشست مشترک هیات دولت و استانداران به موضوع انتخابات آتی پرداخت و گفت که مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: روحانی: شورای نگهبان ناظر انتخابات است نه مجری

روحانی با استناد به قانون اساسی تاکید کرد که هیچ نهادی نمی‌تواند دست به تایید یا رد جناحی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی بزند. او گفت: «شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند، باید به قانون اساسی کاملا توجه کرده و عمل کنیم.»

اما محمد علی جعفری این سخنان را «مغایر با اصول انقلاب و فرمایشات رهبر» دانست و هشدار داد که کسانی که می‌خواهند “روزنه‌های جدیدی را برای نفوذ بیگانگان در کشور بگشایند، بدانند هرگز اجازه‌ی رشد و پیاده سازی چنین تفکری را نخواهیم داد.»

او سخنان رئیس جمهور را “تضعیف ارکان مؤثر انقلاب مثل شورای نگهبان” دانست و با اشاره به پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری قبلی گفت: “کسانی که از مسیر همین شورا و با بلندنظری و منش غیرجناحی اعضای آن، فرصت ظهور در عرصه مدیریت کشور را یافته‌اند، باید گفتار سنجیده‌تری داشته باشند.”

تقابل میان دو جناح، از توافق هسته‌ای تا انتخابات مجلس

پس از دست و پنجه نرم کردن بر سر توافق هسته‌ای، حالا نوبت تقابل بر سر انتخابات مجلس دهم و هم‌زمان با آن انتخابات مجلس خبرگان است که به کلیدی‌ترین موضوع در جنگ قدرت در درون نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

تندروهای مجلس همراه با بخش‌هایی از مراکز اصلی قدرت به هیچ عنوان تمایلی ندارند که ترکیب تقریبا یکدست مجلس فعلی تغییر کند و فراکسیون‌های دیگری در آن امکان ایفای نقش بیابند.

انتخابات مجلس خبرگان نیز با توجه به نقشی که اکبر هاشمی رفسنجانی ممکن است در آن ایفا کند و احتمال انتخاب “رهبر” بعدی جمهوری اسلامی، به یکی از مهم‌ترین عرصه‌های رقابت جناح‌های مختلف تبدیل شده است.

روزنامه کیهان در برخورد با سخنان روز چهارشنبه حسن روحانی نوشت: «رئیس جمهور نیز روز گذشته وارد گود شد. برای شورای نگهبان تعیین تکلیف کرد و در اظهاراتی قابل تامل گفت دوره اول مجلس با نبود شورای نگهبان بهترین دوره بوده است!»

کیهان به روحانی یادآوری کرد که بر اساس اصل ۹۹ قانون: «اعلام نظر درباره صلاحیت نامزدها برعهده این نهاد است و این نظارت نیز از نوع استصوابی است.»

یک “توصیه” به رئیس جمهور

احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس نیز با استناد به اصل ۹۹ قانون اساسی به روحانی تذکر داده است که مراقب سخنانش باشد. “تسنیم” از قول او نوشت: «این موضع‌گیری آقای روحانی نه با سابقه علمی‌‌شان و نه با سابقه سیاسی‌شان و نه با سابقه دینی‌‌شان و نه با جایگاه مهم کنونی‌شان سازگار نیست و خواهش می‌کنم که در این شرایط بیشتر دقت کنند تا وحدت ملی بهتر حفظ شود.»

احمد توکلی، نماینده مجلس

احمد توکلی، نماینده مجلس

احمد توکلی گفت که می‌توان به برخی اقدامات شورای نگهبان انتقاد کرد ولی از قرار اعتراض رئیس جمهور هم به “اختیار قانونی شورای نگهبان در امر تعیین صلاحیت داوطلبان” است و هم به “عملکرد شورای نگهبان در تعیین صلاحیت”‌ها.

نظارت استصوابی که شورای نگهبان از آن به عنوان اهرم رد صلاحیت هر چهره “غیرخودی” استفاده می‌‌کند، اختیاراتی است که شورای نگهبان خود برای خود در قانون اساسی دست و پا کرده است. احمد توکلی در این باره گفت: «براساس اصل ۹۶ قانون اساسی کار نظارت به‌عهده شورای نگهبان است».

او نتیجه گرفته است که چون شورای نگهبان برای خود حق تفسیر قائل است پس جای اعتراض دیگر وجود ندارد چون: «شورای نگهبان در سال ۷۰ در نظر تفسیری خود نظارت را استصوابی اعلام کرد. این کار هم براساس اصل ۹۸ قانون اساسی که اختیار تفسیر را به شورا واگذارده، انجام گرفت.»

بیشتر بخوانید: ۳۵ سال شورای نگهبان و اختیاراتی که روز به روز افزوده شدند

توکلی به رئیس جمهور تذکر داد: «آقای دکتر روحانی به‌خوبی می‌دانند تفسیر قانون اساسی و قانون مجلس حجیت حقوقی دارد و برای دولت لازم الاجراست. ایشان به معنای استصوابی هم استحضار دارند.»

احمد توکلی به روحانی یک “توصیه” هم کرد: «توصیه بعدی من این است که آقای رئیس‌جمهور پا جای پای آقای احمدی‌نژاد نگذارد».

در مقابل اصلاح‌طلبان و همه کسانی که به تغییری در ترکیب مجلس آینده چشم دوخته‌‌اند به روحانی توصیه‌های دیگری کردند. روزنامه شرق در سرمقاله خود به قلم محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نوشت: «اکنون و در فاصله چند ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس، زمان تمرکز بیشتر بر سیاست داخلی فرا رسیده است».

بیشتر بخوانید: اعلام نامزدی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات مجلس خبرگان

تمرکز سیاست‌های حسن روحانی تا به حال بر سیاست خارجی و توافق هسته‌ای بوده است. او تحقق همه وعده‌های خود را به عبور از این دوره واگذار کرده است. انتخابات بعدی مجلس سنگر بعدی روحانی پس از توافق هسته‌ای است. تقابلی که دشوارتر و جدی‌تر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا