وزیر پیشین نفت: لغو تحریم ها و ورود سرمایه به صنعت نفت ایران «در صورت تغییر نظام اتفاق می‌افتد»

مسعود میرکاظمی، وزیر پیشین نفت و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری “مهر” گفته است که قراردادهای جدید وزارت نفت ایران، هم ایجاد رانت می کند، هم حاکمیت ملی را نقض می کند و هم نظارت وزارت نفت را بر منابع نفتی کشور کاهش می دهد.
مسعود میرکاظمی در عین حال تأکید کرده است: مادام که تحریم‌های بین‌المللی و به‌ویژه تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاملاً لغو نشوند، سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های نفتی ایران نیز صورت نمی پذیرد.
وزیر پیشین نفت سپس گفته است: از آنجا که بر اساس نص توافق اتمی، تحریم‌های بین‌المللی تنها برای یک دورۀ ده ساله متوقف می شوند، شرکت‌های خارجی هیچ رغبتی برای سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت از خود نشان نمی‌دهند. قراردادهای نفتی در دوران سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه، بصورت طولانی مدت منعقد می‌شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، در جای دیگری از سخنانش افزوده است که قراردادهای جدید وزارت نفت از آنجا که دست خارجی‌ها را در میدان‌های نفتی کشور باز می گذارند، ناقض حاکمیت ملی کشور نیز هستند. برای نمونه، به گفتۀ مسعود میرکاظمی، به موجب قراردادهای جدید، اگر وزارت نفت بخواهد اجرای قرارداد را به یک شرکت جدید بسپارد، ناچار است از نخستین شرکت سرمایه‌گذار خارجی کسب اجازه کند، هرچند شرکت ملی نفت ایران در عین حال ناگزیر است کلیه مخاطرات مربوط به سرمایه گذاری را تقبل کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران افزوده است که دولت روحانی دلخوش است که پس از تعلیق تحریم ها، سرمایه‌ها وارد صنایع نفت و گاز ایران شوند؛ اما سرمایه‌ها تنها زمانی وارد صنایع نفتی کشور می‌شوند که تحریم ها علیه ایران کاملاً لغو شوند و «لغو تحریم ها نیز در صورت تغییر نظام اتفاق می‌افتد»..

وزیر پیشین نفت در پایان گفته است که قراردادهای جدید وزارت نفت در عین حال ایجاد رانت می کند، زیرا این قراردادها از شرکت‌های خارجی می خواهد که با شرکت‌های داخلی مورد نظر وزارت نفت قرارداد امضا کنند.

امروز بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که این کشور قصد دارد پس از تعلیق تحریم ها علیه این کشور تولید نفت خود را افزایش دهد و برای این منظور از سازمان اوپک اجازه نخواهد گرفت.

وزیر نفت ایران تصریح کرد که این کشور صرفاً سازمان اوپک را از اقدام خود مطلع خواهد کرد. اظهارات بیژن نامدار زنگنه همزمان است با کاهش پنجاه درصدی بهای نفت که از جمله دلایلش مازاد عرضه نفت نسبت به تقاضا در بازار جهانی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا